Fra Flat Track til Café Racer: Triumph utvider sin 400 kolleksjon
René Holmen
Triumph sine 400ccm sykler ble raskt veldig populære både blant voksne og de unge…..
Triumph lanserer nå to nyheter i sin 400 serie. Tracker som med sitt rampete utseende minner om noe vi pleier å se på rundbaner, og da spesielt i Sverige er dette veldig populært. Men i Norge har ikke Flatrack og Speedway vært like populært. Men med sitt “flate” design og nummerplate på sidene er dette en kul racer som du kan leke med både på asfalt og litt grus, Thruxton er en mer retro-look Cafe racer stil med bikini-kåpe i front. Thruxton er jo en kjent sykkel fra Triumph, men som forsvant her tidligere. Men var da bygger med 1200 motoren som er kjent i Bonneville serien. Dette var en artig pakke med nostalgisk look og kult chassis.
Med sine 41hk og 176kg er dette faktisk en ganske potent og artig sykkel om du ikke har tenkt å kjøre alt for fort. Men på koselig svingete vei er ikke dette sykkelen som gir seg med en gang. Men joda, 400ccm er nok ikke det du velger etter å ha eid en M1000RR, men uansett er dette en god nr to sykkel. Og for de som vil kose seg på veien med førerkort i behold er den og kjekk. Med 13liter bensintank og ett forbruk på 0,36 liter på mila er dette en sykkel du kommer relativt langt mellom fyllingene på. Og med dere nye kule utseende ser du og bra ut når du kjører og koser deg. Jeg har selv kjørt en del på deres Scrambler 400 og likte den veldig godt faktisk. Man er ofte litt skeptisk i førsten når du tenker på hvor liten den er, men når du kommer ut på veien vil dette fort forsvinne….
I sin retrostil er de fortsatt lett gjenkjennelig som Triumph sine 400ccm sykler, og med enda mer turtall og mer power på top får du 5 prosent mer “peak power”, og det er ganske mye på så liten motor.
Tracker 400 får ett breit styre og annen plassering på fothvilere, “seatcowl” Altså deksel over baksetet, en annen bensintank, vindskjerm og nummerplate på siden, så er denne lett å se at er en ekte tracker. Den blir levert på Pirelli Mt60RS dekk, noe som gjør at denne kan du fint ta en runde på grusen med, samtidig som du har godt feste på asfalten.
Thruxton 400. Denne derimot kommer med clip-on styr, fothvilere plassert litt mer som en eldre race sykkel og med dens frontkåpe har den ikoniske Thruxton utseende. Retro Cafe racer….. Selv om syklene skal være retro look kommer de med full led foran og bak og ride by wire. Begge syklene kommer med analog/LCD display som vi er kjent med fra tidligere. Med USB-C ladeport til mobil etc ved styret og med Triumph sine nye teknologi som justerbar traction control, ABS og torque assist clutch.
Og om ikke disse to nyhetene var kule nok fra før kommer Triumph med en hel katalog med deler så du kan bygge disse til hvordan du vil ha det, og har ikke Triumph delene du vil ha? Da er det gøy å modde litt mer selv også!!
Du får ganske mange farger å velge mellom i disse. Mange merker har vært litt kjedelige på farger de siste årene, hvor de ofte kommer i en eller to farger. Der har mc verden noe å lære av bilverden hvor det ofte er mange farger å velge i, men alle i Norge velger svart eller hvit… Tracker får du i fargene Racing Yellow – Phantom Black og Aluminium Silver Gloss. Thruxton kommer i fargene Carnival Red – Pearl metallic White med Storm Grey – Metallic Racing yellow. Så ikke helt samme farger her. (Se bilder nedenfor)
SPECIFICATION – TRACKER 400
ENGINE AND TRANSMISSION
Type
Liquid-cooled, single-cylinder, 4 valve, DOHC
Capacity
398 cc
Bore
89.0 mm
Stroke
64.0 mm
Compression
12:1
Maximum Power
42 PS / 41.4 bhp (30.89 kW) @ 9,000 rpm
Maximum Torque
37.5 Nm @ 7,500 rpm
Fuel System
Bosch electronic fuel injection with electronic throttle control
Exhaust
Stainless twin-skin header system with stainless steel silencer
43mm upside down Big Piston forks. 140mm wheel travel
Rear Suspension
Gas monoshock RSU with external reservoir and pre-load adjustment. 130mm wheel travel
Front Brakes
Single 300mm fixed disc, four-piston radial caliper, ABS
Rear Brakes
Single 230mm fixed disc, single piston floating caliper, ABS
Instruments
Analogue speedometer with integrated multi-function LCD screen
DIMENSIONS & WEIGHTS
Length
2033 mm
Width (Handlebars)
857 mm
Height Without Mirrors
1050 mm
Seat Height
805 mm
Wheelbase
1371 mm
Rake
24.4°
Trail
107.6 mm
Wet weight
173kg
Fuel Tank Capacity
13 litres
SERVICE
Service Interval
10,000 miles (16,000 km) / 12 months (whichever comes first)
CONSUMPTION AND EMISSIONS (EU)
Fuel Consumption
3.6 litres / 100 km
Emissions
84 g/km EURO 5+ CO2 emissions and fuel consumption data are measured according to regulation 168/2013/EC. Figures for fuel consumption are derived from specific test conditions and are for comparative purposes only. They may not reflect real driving results.
SPECIFICATION – THRUXTON 400
ENGINE AND TRANSMISSION
Type
Liquid-cooled, single-cylinder, 4 valve, DOHC
Capacity
398 cc
Bore
89.0 mm
Stroke
64.0 mm
Compression
12:1
Maximum Power
42 PS / 41.4 bhp (30.89 kW) @ 9,000 rpm
Maximum Torque
37.5 Nm @ 7,500 rpm
Fuel System
Bosch electronic fuel injection with electronic throttle control
Exhaust
Stainless twin-skin header system with stainless steel silencer
43mm upside down Big Piston forks. 135mm wheel travel
Rear Suspension
Gas monoshock RSU with external reservoir and pre-load adjustment. 130mm wheel travel
Front Brakes
Single 300mm fixed disc, four-piston radial caliper, ABS
Rear Brakes
Single 230mm fixed disc, single piston floating caliper, ABS
Instruments
Analogue speedometer with integrated multi-function LCD screen
DIMENSIONS & WEIGHTS
Length
2042 mm
Width (Handlebars)
775 mm
Height Without Mirrors
1110 mm
Seat Height
795 mm
Wheelbase
1376 mm
Rake
24.5°
Trail
101.5 mm
Wet weight
176kg
Fuel Tank Capacity
13 litres
SERVICE
Service Interval
10,000 miles (16,000 km) / 12 months (whichever comes first)
CONSUMPTION AND EMISSIONS (EU)
Fuel Consumption
3.6 litres / 100 km
Emissions
84 g/km EURO 5+ CO2 emissions and fuel consumption data are measured according to regulation 168/2013/EC. Figures for fuel consumption are derived from specific test conditions and are for comparative purposes only. They may not reflect real driving results.