På en tur gjennom Telemark på min Panigale som er utstyrt originalt med DRL (Daytime Running Light) og automatiske lys aner jeg fred og ingen fare da jeg brummer pent ned E134 mot Seljord der en svær Amerikansk type campingbil står på en sidevei og skal ut, og hiver seg ut få meter foran meg så jeg blir presset over i motsatt kjørebane. Ok, gulstripa da. For jeg gjør dette helt kontrollert og det var ikke fare for krasj med meg, men brått en litt mer uerfaren sjåfør hadde dette kanskje ikke gått like bra. For jeg var faktisk forberedt på at denne doningen ikke hadde planer om å stå stille.
Nå skal det sies at denne søndagen var typisk “hjemreise dag” etter langhelg og Kristi Himmelfartsdag og var nok mange slitne familier i biler etter mange timer med Yatzy med ungene på hytta da hytte-wifi ikke var bra nok for gaming alikevel.
Og jeg hadde ikke mindre enn 4 biler som på en eller annen måte ikke så meg, eller enset meg og det var “nesten ulykker”. Men jeg hadde fullkontroll på alle utenom en. Den var så nære at jeg nesten gjorde dressen våt. Fra innsiden…. Da var det en møtende bil som brått ville ta en forbikjøring. Og utførte den med meg i møte.
Nå skal jeg ikke på noen måte komme med at jeg alltid kjører perfekt osv, for det vet jeg selv jeg ikke gjør. Men alle disse hendelsene skjedde da mellom Vrådal og Seljord. Noe som ikke er så veldig langt.
Da begynner jeg å teste litt her. Så jeg setter på fjernlys.
På min Ducati er det da to led lamper som kommer på. Skal ikke skryte av at det er det beste fjernlyset på disse syklene, så anbefaler ikke kjøring på natta. Men det er ganske sterkt lys når du ser rett på den.
Når jeg så kjører videre ned mot Bø merker jeg at alle bilene viker mye mer, legger seg pent til siden når jeg kommer og INGEN velger lengre å jumpe ut i krysset der de venter på en åpen luke. Eller ta den forbikjøringen de ellers ville tatt.
Nå er ikke dette noe profesjonell dokumentasjon på dette, og det kunne sikkert vært helt likt som om jeg kjørte med DRL eller noe annet lys. Men hva er deres tanker rundt dette?
Jeg synes personlig at DRL synes best om morgenen og kvelden, da det begynner å bli litt mørkt og før mørket faller på. På dagtid med sol, og da gjerne du har sola mot deg, så synes en liten motorsykkel med DRL veldig lite.
Kjør pent….