Ikke hørt om TwinPegs, sier du? Eller ikke hørt om FortNine?
Vel. La oss begynne med førstnevnte. TwinPegs:
“Den gale ingeniøren” fra de dypeste innerste skoger der nede på Sørlandet, Kai Ingvald Flateland, gjør mer enn å bruke tomta til smått legendariske Tiurleiken. Han har nemlig gått rundt og grunnet på akkurat hvorfor man må balansere på en bitteliten flate, altså en standard fothviler når man kaster sykkelen rundt i skauen eller på grusveier. I opptil flere år. Noe vi i Bikelife Norge har fått oss forklart at er rimelig teit, opptil flere ganger:
Kort fortalt går det ut på at man isteden for å balansere på en bitteliten flate, så legger man til en støtte for hæla. Altså en ekstra fothviler. Tankene er delvis tatt fra erfaringer fra alpint/Telemark-kjøring. Samt en usedvanlig nerdete interesse for motorsykkel generelt. Man skal få mye bedre kontroll og utholdenhet ved å bruke lårmusklene når man står, som er bedre enn når man stort sett bruker de mindre musklene. Det hele er enkeltpenkelt om man har prøvd å styre en crosser på typ sandcrossbane, stående, og “henger” etter sykkelen. Har man støtte til hæla da, så avlaster man også armer og det meste. Det samme bør funke om man kjører grusveier med større adventure-sykler.
Gå gjerne inn på helnorske TwinPegs sin side, og få med deg hvordan alt er konstruert og produsert her på berget:
https://twinpegs.no/?fbclid=IwAR20Mdsy3OIpfLFcAMcQgJbHWlQVkv_XnFcSu6Fzx3uLsRn-HWcBYBXz3EY
Å, ja. FortNine? Vel. Kanskje en av de mest respekterte formidlerne innen motorsykkelgreier. Ryan her har visstnok hintet om et ønske om et TwinPegs-sett til sin BMW…: