Whaaaaat, blir den neste KTM Super Duke 1390?

I våres var René holmen og jeg med stand på CBP´s demodag og siden vi skulle rigge egen stand var vi tidlig ute og fikk fritt valg på testkjøring før gjestene skulle inn for å prøve.

Jeg var så dum at jeg prøvekjørte en KTM 1290 Super Duke R EVO, og jeg slet med å bli kvitt det smilet som utviklet seg i hjelmen under den prøveturen. Siden CBP kort tid etter fikk ut en 1290 Super Duke RR også gikk jeg rett og slett på en smell og byttet inn min ny-riggede Triumph 1200 Speed Triple RS mot KTM RR.

1290´n som egentlig er 1301cc, er den sykkelen med størst motorvolum jeg har eid, og i lang tid er det bare store amerikanske sykler og en og annen cruiser som har hatt mer kubikk enn det.

Planen min var egentlig å få rista jævelskapen ut av kroppen og kanskje lunke tilbake til Triumph i en eller annen form, men så begynte hviskingene for 2-3 mnd siden. Det var rykter om at KTM skulle gjøre drastiske tiltak med motoren som har vært med siden superduken så dagens lys.

Den hadde fått noen oppdateringer underveis, men ingen større fysiske endringer var gjort. Ryktene som svirret gikk mot større cc, og nå kort tid etter viser det seg at den piffende 1301cc ‘1290’-versjonen av LC8 V-twin som skraper forbi på «bare» 177 hk i dagens Super Duke R, Super Duke RR, Super Duke R Evo og Super Duke GT er i ferd med å bli hengt ut og byttet til en ny ‘1390’-versjon i 2024-utviklingen av disse syklene.

Det betyr at vi kan se frem til å øke dreiemomentet fra dagens 140 nm til et sted i området 150 nm, mens toppeffekten bør være et sted i nærheten av 190 hk.

Selv om KTM ennå ikke har kommet med en offisiell kunngjøring om 1390 Super Duke-serien, har 1390s eksistens i hovedsak blitt bekreftet av utseendet til den frittstående 1390 LC8-motoren i flere KTM-delelister over hele verden.

Forhandlernettsteder, med deleseksjoner som sannsynligvis automatisk fylles ut fra en sentral liste på offisielle KTM-servere, har avslørt to distinkte delenumre for den nye 1390-motoren og bekreftet at de skal brukes i 1390 Super Duke 2024.

De to motorene ser ut til å være identiske, men en versjon er oppført som “Engine 1390 Super Duke CN 2024”, noe som antyder at det er en som er produsert i Kina – antagelig på KTMs joint venture-fabrikk, etablert med CFMoto. CFMoto lager allerede 790 og 890 parallelle twin LC8c-motorer, for bruk i både KTM- og CFMoto-maskiner, og sin egen 1279cc-versjon av LC8 V-twin som brukes i den kinesiske CFMoto 1250TR-G toureren.

De ryktene som verserte gikk på økt kubikk, men det ble usikkerhet over hvor mye de kom til å øke. Ryktene var fra 1390-1500cc, og senere rykter er at den først ville komme med 1390, og senere ville øke til rundt 1500cc som ville være helt til utfasingen til elektrisk begynte. Den nåværende ‘1290’ LC8 er faktisk 1301cc, for eksempel. Flyttingen til ‘1390’ betyr imidlertid at den nye motoren vil være nærmere 1400cc enn 1300cc eller 1500cc, og plasserer den et sted mellom 1350cc og 1449cc. Rundt 1400cc-merket er det mest sannsynlige alternativet. Det er ikke kjent om denne kapasiteten oppnås via en økning i boring, et lengre slag eller en kombinasjon av de to, men prototyper for neste generasjons Super Duke har blitt sett på test med flere håndlagde komponenter på motorene, inkludert reviderte motorhus og en ny vannpumpe. Spionbilder som har versert på nettetgår også i retning om ny frontlykt, og kanskje ser vi andre endringer også.

Se video av Thomas spontankjøpe en 1290 RR