Bimota: Nytt team i World Superbike

Reklame
Bikelife reklamespot

For oss som nerder litt i motorsport-verden, og da mest MotoGP, World Superbike og Supersport er det mange nyheter på vei inn. De fleste får vi vite om ganske tidlig. Men denne var jeg ikke helt forberedt på.

Som litt entusiast av sykler fra Italia, og da tidlige modeller fra Bimota med Ducati-motor og lenge vært glad i Kawasaki, så har Bimota og siste årene kommet med noen modeller med nettopp Kawasaki-motorer. Hvorfor? Jo fordi Kawasaki har nå kjøpt opp store deler av Bimota og holder disse i live videre, men nå med sine motorer selvsagt. Her snakker vi kvalitetsmotorer med deler plukket fra øverste hylle av dempere etc. Bimota sparer sjeldent på noe.

Min favoritt fra Bimota gjennom flere år har vært deres lekre Bimota DB7 med Ducati sin 1098 (og senere med 1198) motor. Lekkert design og deler fra som sagt øverste hylle. Øhlins og Brembo er nesten ett must på en sykkel fra Italia?

Når jeg nå leser at Bimota kommer til å kjøre ett fullt racing team 2025 blir det smil fra øre til øre. Og som gammel Kawasaki-mann er jo gleden stor når de skal kjøre Kawasaki ZX10RR motor i denne, med egenprodusert ramme. Kravet for å kunne være med i World Superbike er at det må produserer 250x av deres nye sykkel. Her er det ikke lov med prototyp sykler som kjøres i MotoGP, og de har heller ikke lov til å bruke en ZX10RR med annen ramme og si dette er samme sykkel. 250x må produserer det første året denne kjører i WSBK og 500 innen år to. Så her snakker vi at det kommer en heftig gatemodell fra Bimota. Men hva blir prisen?

44,000 euro er en maximum pris (+avgifter i Norge) så her kan det hende det kommer en sykkel vi kan ha råd til? Bare å smøre seg med tålmodighet.
Dessverre så tar Bimota over plassen til Kawasaki Racing Team og deres førere/kontrakter. Men ZX10RR vil fortsatt være på grid men da i form av andre privat team.

Dette er noe som gleder enn gammel mann med grønt blod.

PS: det skjer også mye annet i racing verden om dagen……