
Sånn sent på kvelden, så bare kaster jeg ut den verste problemstillingen som kan tenkes ut fra et forkvaklet sinn:
Hvilken sykkel er den kuleste/feteste/mest minneverdige du noen gang har kjørt?
Du kan ha eid den, du eier den muligens nå, du kan ha tatt den på en skikkelig runde, du kan ha testet den grundig, du kan ha disponert den over en del mil.
OK. Jeg vet at mange vil svare med akkurat den de har nå.
Alle vet jo at den er Tidenes Motorsykkel!
Men om du spoler tilbake i minnebanken, hvilken kan du plutselig under diskusjoner om sånt, tenke på?
Ja, jeg vet, dette blir som å be folk bestemme hva som er tidenes låt.
Kan du da bare komme med en låt gjennom tidene som gruser alle de andre?
Nei, jeg tviler.
Selv må jeg ha en liste på minst ti.
I skrivende stund faller det meg inn at jeg heller ikke kan komme med en klar favoritt når det gjelder motorsykler heller. *Sukk*
Jeg begynte med en topp-fem liste, men det skar seg totalt.
Så jeg feiger ut, og legger bare ut en av de mange på topplista.
Den lista har flere jeg har tilsvarende følelser for, men vi kan jo ikke holde på i all evighet.
Det jeg ønsker, er at du legger ut favoritten, eller topplista, samt en beskrivelse av hvorfor den/disse er selveste greia.
Sorry, jeg vet det er råttent gjort, men…
Jeg sparker i gang med Bølla.
Husqvarna 701 SM.
Da jeg så de første bildene av denne kilte det nedover ryggen.
Da jeg leste specs, så begynte jeg nesten å tvile.
OK. Jeg hadde allerede testet alt fra Duke til KTM 690, men det var litt for korte turer.
Så da denne kom på markedet fikk jeg litt tenning. Jeg mener; 75 hk -til godt over det med et kit og tweaking i en så slank og lett sykkel? En sylinder og ca. 700 kubikk…
Tror jeg hadde en Tuono den gangen, en rå-tuna, men dette kilte de rette stedene.
Var innom landets beste MC-dealer, og pratet om denne.
701 kom i 2015.
Men jeg var veldig fornøyd med syklene jeg hadde da. Uansett, jeg sikla.
Så fikk jeg tips om å holde igjen til 2017-modellen av denne kom.
Ekstra balanseaksel(?) og det meste.
Og det som pushet meg over streken: -Du kan putte på et Akra Factory Kit! Det øker hk, moment og det aller meste med latterlig mange prosent.
-Du, den trur jeg at jeg skal ha når den kommer, gitt!
Da de første få kom til landet, så ringte det.
-Du, sykkelen din står klar til deg her!
-Jammen, jeg… Nevnte jo bare dette for et eller halvannet år siden.
-Ventelistene er milelange, men denne er din. Kom inn og skriv under noe greier!
Så, det ble sånn.
Jeg kjørte ut av plassen og fikk med en gang en usedvanlig stor lykkefølelse.
For f… dette var jo som jeg plutselig fikk lov til å kjøre en høyspent crosser på veien!
Den reiste seg gjennom de fleste gira. For det siste måtte nevnte Akra-kit til.
Jeg skulle egentlig rett hjem til Damen og vise frem min nye.
Men jeg bomma totalt og kom til å kjøre det meste av småveier på turen.
Midt under svingsmiskingen kom jeg på at – Å Fillern! Jeg har nok glemt å fortelle henne om dette!
Uansett, jeg fikk beskjed om å selge en av de jeg hadde.
Den var grei. Men litt vond.
Det var litt guffent helt til jeg plutselig kunne våkne en lørdag morgen, rundt 5-6, og dra på meg skinndressen, putte crosshjelmen og crossbrillene på huet, tøye litt, og dra ut for å bølle.
Særlig etter Akra-kitet var montert var det helt dustete moro.
Ærlig talt; Man skaffer seg ikke en sånn om man ønsker å ture langt i fornuftig fart og med korrekt oppførsel.
Disse er for idiotene blant oss.
Jeg kunne mishandle den i full motard-stil, med innerbeinet ute, eller legge kneet i asfalten.
Jeg justerte bare dempingen etter hvilke runder jeg skulle ut på.
Alt med den var en glede.
Og helt ufornuftig som jeg her hintet om.
Ved riktig bruk ryker lappen.
Så for å konkludere;
Jeg tror denne er den morsomste veisykkelen jeg noen gang har kjørt. Eller…?
Så legg inn den eller de du har på topp.
Og beskriv hvorfor du synes dette.