Performance and Sport Touring Perfectly Balanced
Den helt nye Tiger Sport 800 er designet for å være en perfekt balanse mellom ” thrilling sports performance” og ” thrilling sports performance” med Triumph sine egne ord. Så her snakker vi en sporty liten adventue sykkel på 800 kubikk. Perfekt segment?
Uansett om du skal på små turer hjemme i gata eller på lange turer er Tiger 800 laget for å takle utfordringen sammen med deg.
Motor:
Triumph har plassert sin legendariske 800ccm triple motor inn i denne sykkel. Som seg hør og bør.
I denne utgaven yter den 113.3 HK. Noen som i seg selv er helt greit på den type motor. Skal man ha en sykkel med masse power og kan gasse skikkelig med har jo Tiger også en 1200 utgave som vi har testet tidligere og er veldig god sykkel. Men trenger vi så mye?
– Mitt svar er ofte: “Nei, men ja….” 113hk holder i massevis, og det finnes sikkert muligheter til å hente ut litt mer her som det gjør på de fleste andre sykler med tiden.
Jeg har kjørt mye med Triumph sine modeller. Deriblant mye med tre sylindre. Her har du turtall som en 4 sylindret, og dreiemoment mer likt en V.Twin som jeg er vant med fra før av. Bra fra begge verdener?
Å ta ut 113hk på en 800 motor holder den seg i samme gate som Tracer 900, og KTM 890 Adventure ETC. Vil si likhetene blir nærmere Tracer 900 da begge kjøres med tre sylindre (Yamaha Tracer bruker CP3 motoren fra MT09 117hk) Dette segmentet er ofte økonomisk riktig både når det gjelder innkjøp. Og ikke minst vedlikehold…. Og i disse dager snakkes det også mye om bensinpriser. Kan ikke huske det siste der var noe issue før. Men de siste årene har dette blitt en stor ting man må tenke på når man kjøper ett kjøretøy og da kanskje planlegger mange mil på to hjul.
– Motoren gir 82 nm. Er kanskje ikke det meste å skryte av her, men med tre sylindre vil man få en fin kurve på disse og godt nok drag for de fleste til vanlig gatebruk og noen turer her og der. Alt kommer an på hvor mye vekt du setter på sykkelen. Her bør du tenke litt på hva og hvor du skal bruke den. Jeg personlig ville gjerne hatt en sykkel av denne typen til å kose meg rundt med. Man kanskje ikke dra den helt ut på Autobahn eller Rudskogen?
Med ikke det meste av hestekrefter er det mange andre steder Tiger Sport 800 utmerker seg. Og med lite HK er det viktig med lav vekt som nevnt tidligere. Tiger Sport 800 veier kun 214kg. Som er ca samme som Tracer 9 (kommer ann på utstyr) så vekten er ikke avskrekkende når det kommer til liten adventure sykkel. Og vil med dette føles mer leken i svingete veier og ved innbremsing mot sving. Her føler jeg personlig det er deilig å ikke ha for tung sykkel. Mer stabil innbremsing gjør svingen lettere å ta, og du treffer den linjen du vil ha. Selv om jeg kaller disse syklene Mellom segment så er de veldig artige å kjøre.
Tiger Sport 800 kommer med fullt justerbart Showa understell. Så her kan du justere, og stramme opp der du måtte føle det mangler noe for din kjørestil. Om det så gjelder at du maxer hvor bra demperne er i sving, eller pga last. Viktig her er at du vet hva du justerer, så sykkelen ikke blir verre å kjøre og du legger til deg dårlige vaner. Snakk derfor med kyndig personell hos din forhandler eller andre steder.
Når vi fra Bikelife Norge tester sykler gjør vi ikke om noe på dempere (kun om det er elektroniske dempere med forskjellig setting i “modes”)
Bremser er radialmonterte calipre med 310mm skiver. Så her får du nok klem til at du kontrollerer denne ved nødbrems eller ved å få ned tempo inn mot sving. Her igjen er det viktig med riktig justerte dempere. 1+1=perfeksjonisme
Elektronikken er det som har blitt det nye “inn” nå. Jo mer jo bedre sier mange. Neitakk sier den andre gruppen. Ofte det vi kan kalle eldre generasjon. Jeg har jo hatt sykler helt uten noe særlig elektronikk, men har jo nå en fullspekket sykkel med det meste. Og jo…. Det er mye som er kjekt å ha. Og ting som er greit å ha frem til den dagen du virkelig trenger det.
Tiger Sport 800 kommer nå standard med Quickshifter. Dette er en gadget som vi egentlig ikke trenger, men Herregud så gøy det er. Dette er noe alle sykler burde kommet med som standard i mine (og Thomas) sine øyne. Ser ut som denne kun kan gires opp med, men litt usikker enda om denne kommer med Downshift/blipper funksjon som gjør at den kan gires med begge veier uten å clutche.
Det som kommer standard nå er Sving ABS og justerbar Traction control. Noe som gjør at sykkelen er enda mer trygg i alle situasjoner du skulle kunne komme opp i.
Sykkelen kommer med tre Riding Modes: Rain, Road og Sport. Og du kan lett bytte mellom disse under kjøring. Så har kan du ha forskjellig set-up på f.eks ABS og Traction og bytter lett over om det brått er våt vei rundt svingen eller du finner ut at du vil over på litt mer aktiv kjøring.
Selv om sykkelen er en SPORT modell har de fortsatt lagt inn god komfort…..
Den oppreiste sittestilling sammen med en tykk og ergonomisk designet sal gjør at Tiger Sport 800 er god å kjøre mange mil på mens du koser deg på svingete veier…. Eller av en eller annen grunn må ut på motorvei.
Setets generøse padding gir god support både til fører og passasjer under turen, og gjør dette til en mer fornøyelig tur. Setet har også integrert håndtak så passasjer kan holde seg trygt fast.
Justerbar vindskjerm med vipp (Deflektor) gjør også til at komforten på tur blir enda bedre for fører mot både vind og regn (og fugl)
Tanken er på hele 18.5 liter og gjør at du kommer hele 380km. Noe som etter min hoderegning gir ca 0,48 liter på mila. Nå vet jeg ikke om deres tall er full lastet eller tom? Men uansett en passe gjerrig motor når det kommer til forbruk, For meg som kjører mange mil pr sesong er dette ganske viktig.
Tiger Sport 800 kommer også standard som Cruisekontroll. Noe som igjen gjør turen med komfortabel, og du kan slippe opp grepet litt med høyrehånden uten at det går ned på hastighet. Og veldig deilig når du ligger på motorvei og skal holde samme hastighet over lengre tid.
Den kommer ikke med Radar som det gjør på mange større modeller. Men hvem vet om dette kommer?
TFT Display som standard. Oversiktlig og fint, som gjør at fører ikke mister fokus på kjøringen ved kjapp titt på enten hastighet eller bensinmåler.
Tiger Sport 800 TFT display gir deg mulighet til å koble opp mobilen via bluetooth. Samtidig kan du kjøre turn by turn navigering om du skulle rote deg bort eller rett å slett er ute og oppdager nye områder. Dette er den enkle versjonen med pil som viser deg hvor du skal kjøre. Ganske ok system som gir den info du trenger. Men må følges litt med på om du er i sentrumsgater eller du ikke helt har oversikt over alle gatene. Jeg personlig liker Navi med kart. Men dette tar lett fokus bort fra kjøring da det er mye å orientere seg om når du kikker ned på kartet. Har selv hatt den opplevelsen hvor jeg må kikke ned, og når jeg kikker opp igjen er trafikken foran svært nære…….
Tiger Sport 800 sitt utseende er designet for å møte alles ønsker med sporty design som også er bra til design. Med justerbar vindskjerm som nevnt over og designet til å takle alt fra sporty kjøring, høy hastighet og komfortabel turkjøring eller rett å slett bare pendle til jobb. Sykkelen kommer med led lys som gjør den veldig synlig for andre trafikanter, samt gir ett godt lys for fører i krevende situasjoner.
Spesifikasjoner:
Engine & Transmission
Feature | Details |
---|---|
Type | Liquid-cooling, 3 cylinders, 12 valves, inline DOHC |
Capacity | 798 cc |
Bore | 78.0 |
Stroke | 55.7 |
Compression | 13.2:1 |
Max Power EC | 113 HP/ 115 PS (84.6 kW) @ 10,750 rpm |
Max Torque EC | 70 lbft @ 8,250 rpm |
System | Bosch Multipoint sequential electronic fuel injection with electronic throttle control. 3 rider modes (Rain, Road, Sport) |
Exhaust | Stainless steel 3 into 1 header system with sided mounted stainless steel silencer |
Final Drive | X-ring chain |
Clutch | Wet, multi-plate, slip |
Gearbox | 6 speed |
Chassis
Feature | Details |
---|---|
Frame | Tubular steel perimeter frame |
Swingarm | Twin-sided, fabricated steel |
Front Wheel | Cast aluminum alloy, 5 spoke, 17 x 3.5 in |
Rear Wheel | Cast aluminum alloy, 5 spoke, 17 x 5.5 in |
Front Tire | 120/70 R 17 |
Rear Tire | 180/55 R 17 |
Front Suspension | Showa 41mm (1.61in), upside-down separate function cartridge forks, adjustable compression and rebound damping, 5.90in (150mm) wheel travel |
Rear Suspension | Showa monoshock RSU with adjustable rebound damping and remote hydraulic preload adjustment, 5.90in (150mm) wheel travel |
Front Brakes | Twin 310mm (12.20in) floating discs, 4-piston radial calipers, OCABS |
Rear Brakes | Single Ø255mm fixed disc, single piston sliding caliper, OCABS |
Instrument Display and Functions | LCD Multifunction Instruments with integrated color TFT screen |
Dimensions & Weights
Feature | Details |
---|---|
Width Handlebars | 32.6 in (828 mm) |
Height Without Mirror | 54.56in / 51.29in (high / low screen position) |
Seat Height | 32.7 in (830 mm) |
Wheelbase | 56.0 in (1422 mm) |
Rake | 23.8 º |
Trail | 3.9 in (99 mm) |
Tank Capacity | 4.9 US gal (18.6 litres) |
Wet Weight | 471 lb |
Fuel Consumption
Feature | Details |
---|---|
CO2 Figures | “EPA Procedure CO2 emissions and fuel consumption data are measured according to regulation 40 CFR Part 86 Subpart F. Figures for fuel consumption are derived from specific test conditions and are for comparative purposes only. They may not reflect real driving results.” |
Service
Feature | Details |
---|---|
Service Interval | 10,000 miles (16,000 km) / 12 months (whichever comes first) |
Standard equipment
Feature | Details |
---|---|
Slip | |
Road, Rain, and Sport riding modes | |
Optimised cornering ABS | |
Switchable traction control | |
Quickshifter | |
Cruise control | |
Wind deflectors | |
Adjustable windscreen |
Optional Equipment
Feature | Details |
---|---|
Akrapovic performance slip-on exhaust | |
Heated grips | |
Tyre pressure monitoring system | |
Auxiliary power socket |
Optional Accessories
Feature | Details |
---|---|
Low rider seat | |
Pillion comfort seat | |
Sump guard | |
And many more |