Hvorfor blir forsikringen dyrere?

Ulykker skjer dessverre hvert år. Om det så er små skader til totalt knust kjøretøy, og ja…dessverre dødsulykker og.

– Jeg har jobbet i MC bransjen flere år, og er faktisk godkjent for Taksering av kjøretøy og har jo da selvfølgelig gjort det en del gjennom tiden og legger meg merke til en del ting her.

Folk klager ofte på at summen er for høy, og den går opp for hvert år. Dette blir dyrt og alt det der. Må jo dessverre si meg enig i dette, men dette er dessverre lite vi kan gjøre noe med. Men hvorfor går prisene opp?

Om man ser på prisene på våre motorsykler går og disse prisene opp mye hvert år. Spesielt de “store” modellene som Panigale V4S, Ducati Multistrada V4, BMW GS1300 etc etc.
Dette er nå sykler det er puttet på nesten alt du klarer av elektronikk og utstyr og prisene bare flyr i været. Dette gjør og at summen av oppbygging etter en skade blir og mye større, og andelen av kondemneringer øker samtidig som antall ulykker pr registrerte kjøretøy minker. Og det “tapet” må Forsikringsselskapene ta inn ett sted. Og der får vi som forbruker dessverre svi.

Hvorfor går prisen opp når jeg avregistrerer?
Du legger nok ofte merke til du får en annen pris når du har avregistrert over vinteren og skal ha på forsikring igjen på sommeren. Og det er faktisk kun reel økning av pris du får her. Hadde du hatt forsikring på hele sesongen ville du og til slutt endt på samme prisen, men da hadde selskapet ditt gjort denne økningen over tid. Mens når du selv har avsluttet forsikring og aktivert denne igjen får du hele prisveksten på en gang. Er det lønnsomt å ta av forsikringen på vinteren? Det kan jeg dessverre ikke gi fasit på, det kommer litt ann på hvor mye økning som er er planlagt og hvor mye du betaler på din sykkel. Det er første gang jeg selv tar av forsikring på mine kjøretøy nå i vinter, så spent på hva jeg må betale neste år nå, eller om jeg må ta en krangel og bytte forsikringsselskap…..

Så lett sammendrag: Dyrere kjøretøy og høyere pris på skader. = dyrere forsikring.

Det jeg legger merke til er at ofte de med nyere og dyrere kjøretøy (som ofte er de som betaler mest) er også de samme som setter inn sykkelen for små skader som de ofte har forårsaket selv. Som ofte ikke har betydning annet enn litt på utseende og stolthet til eier. Og selvfølgelig salgsverdi.
Mens de med eldre sykler ofte fikser dette selv, eller ikke bryr seg om småting.

R.H