De siste par årene har det ikke vært så mange lyspunkter å lese om elektriske motorsykler i nyhetene. I alle fall ikke om man fokuserer på situasjonen i Vesteuropa og USA.
Nylig rapporterte Livewire sine tall for første kvartal 2025, og de viser at selskapet sliter med både topp- og bunnlinjen. De solgte bare 33 (!) motorsykler disse tre månedene, og hadde i samme periode et tap på motorsykkelsegmentet på 19,4 millioner dollar. Det vil si at de tapte nesten 600.000 dollar, tilsvarende over 6 millioner norske kroner, for hver solgte motorsykkel!

Det har ikke vært lett å bli klok på markedsstrategien rundt Harley-Davidsons satsning på elmotorsykler, verken før eller etter at de skilte ut Livewire som eget selskap. I Norge, som er et modent marked for elektriske kjøretøyer med mange potensielle kunder, finnes det kun 14 registrerte HD Livewire. Så vidt oss bekjent er det ikke mulig å kjøpe Livewire i Norge nå, og verken Livewire sentralt eller HD Oslo har svart på våre henvendelser om Livewires satsing i Norge.
I den andre enden av nyhetsskalaen finner vi Stark. Det Barcelona-baserte selskapet har siden oppstarten i 2019 hatt godt grep om det elektriske enduromarkedet, særlig med lanseringen av Stark Varg MX i 2021. De kan nå også levere en gategodkjent versjon av Stark Varg, med betegnelsen EX. Ifølge nyhetssiden Electrek.co er Stark en av de få ikke-kinesiske produsentene av elektriske motorsykler som driver med overskudd. I april 2025 kunne Stark skryte av et overskudd (EBITDA) på 2,8 millioner euro, av en omsetning på 18,3 millioner.

Det er åpenbart at forskjellene i strategi er avgjørende for hvorvidt selskaper kan lykkes i markedet for elektriske motorsykler, som fortsatt er i modningsfasen.
Livewire startet satsningen sin i «high-end»-markedet der ulempene med elektriske motorsykler blir veldig synlige. Kombinasjonen høy vekt, lav rekkevidde og lang ladetid er dealbreakere for mange. For ikke å nevne en svært høy prislapp.
Stark ser foreløpig ut til å ha funnet en suksessformel, ved at de tilbyr motorsykler i et segment der motorsykler uten gir og med masse dreiemoment gir mange fordeler. Ulempene knyttet til rekkevidde og ladefart har mindre betydning her.
Ifølge teknisk sjef Paul Soucy tenker Stark allerede på å utvide til andre kategorier motorsykler, så det blir spennende å følge med på dette selskapet i tiden som kommer.
Fra og med januar i år er det Motor Teknikk i Kristiansand som er norsk distributør av Stark.