Livewire og Stark: Ytterpunktene i det elektriske motorsykkelmarkedet

De siste par årene har det ikke vært så mange lyspunkter å lese om elektriske motorsykler i nyhetene. I alle fall ikke om man fokuserer på situasjonen i Vesteuropa og USA.

Nylig rapporterte Livewire sine tall for første kvartal 2025, og de viser at selskapet sliter med både topp- og bunnlinjen. De solgte bare 33 (!) motorsykler disse tre månedene, og hadde i samme periode et tap på motorsykkelsegmentet på 19,4 millioner dollar. Det vil si at de tapte nesten 600.000 dollar, tilsvarende over 6 millioner norske kroner, for hver solgte motorsykkel!

Det har ikke vært lett å bli klok på markedsstrategien rundt Harley-Davidsons satsning på elmotorsykler, verken før eller etter at de skilte ut Livewire som eget selskap. I Norge, som er et modent marked for elektriske kjøretøyer med mange potensielle kunder, finnes det kun 14 registrerte HD Livewire. Så vidt oss bekjent er det ikke mulig å kjøpe Livewire i Norge nå, og verken Livewire sentralt eller HD Oslo har svart på våre henvendelser om Livewires satsing i Norge.

I den andre enden av nyhetsskalaen finner vi Stark. Det Barcelona-baserte selskapet har siden oppstarten i 2019 hatt godt grep om det elektriske enduromarkedet, særlig med lanseringen av Stark Varg MX i 2021. De kan nå også levere en gategodkjent versjon av Stark Varg, med betegnelsen EX. Ifølge nyhetssiden Electrek.co er Stark en av de få ikke-kinesiske produsentene av elektriske motorsykler som driver med overskudd. I april 2025 kunne Stark skryte av et overskudd (EBITDA) på 2,8 millioner euro, av en omsetning på 18,3 millioner.

En fornøyd Magnus, når han i 2023 testet Stark Varg for Bikelife