MC-miljøet samles til demodag på Kvenildmyra

Lørdag 21. juni viste kalenderen sommer, men i Trøndelag var det høstlige vindkast som først satte dagsorden. Likevel var det flere som trosset været og tok turen til Kvenildmyra på Tiller, like utenfor Trondheim, der Harley-Davidson Midt-Norge og Lundamo Auto hadde invitert til demodag.

Arrangementet var en mulighet for både entusiaster og nysgjerrige til å se og prøve det nyeste innen motorsykler. Selv om regnet la en demper på starten, letnet skydekket etter hvert, og det ble godt med besøk på tunet. Den trønderske MC-interessen viste seg å være sterkere enn været.

Et hus for motorsyklister

Kvenildmyra er i ferd med å etablere seg som et sentrum for motorsyklister i Trondheim. Nå holder både Harley-Davidson Midt-Norge og Lundamo Auto til i samme bygg – i sokkel og første etasje – og det er lite som minner om tilfeldigheter i plasseringen.

Lundamo Auto har nylig flyttet inn i underetasjen og deler nå adresse med Harley-Davidson. Resultatet er et slags “MC-hus” der entusiasme og kunnskap flyter fritt mellom veggene. Med motorsykler på alle kanter og et team med dyp forankring i miljøet, har stedet allerede blitt et samlingspunkt for mange.

Jarl Wessel og sønnen Jo Wessel, som etter hvert skal ta over driften, har lang fartstid i bransjen og representerer importøren Erling Sande i Trøndelag. Gjennom årene har Lundamo Auto bygd et solid rykte – ikke bare for fagkunnskap, men også for å ta godt vare på kundene.

– Vi kjenner mange av kundene våre personlig. Det er viktig for oss at folk føler seg hjemme når de kommer innom, sier Jo Wessel.

Nykommer med erfaring

Under demodagen presenterte Lundamo Auto også et nytt merke: QJ Motor. Det kan kanskje virke som enda et ukjent navn i jungelen av nye produsenter, men bak merket står Qianjiang Motorcycle Group, et av Kinas største motorsykkelkonsern med røtter tilbake til 1985.

QJ Motor er nytt i Norge, men produsenten har lang erfaring, blant annet som eier av Benelli. At Erling Sande har valgt å satse på dette merket, gir det ekstra tyngde – og at Lundamo Auto har valgt å ta det inn i sitt sortiment, tyder på at de har tro på både produktkvalitet og oppfølging.

– Det er alltid en risiko med nye merker, men vi kjenner systemet og importøren godt. Vi stoler på at dette er et langsiktig valg, sier Jarl Wessel.

Harley-Davidson – klassiker og nytenkning

En etasje opp møter vi det som for mange er selve symbolet på frihet på to hjul: Harley-Davidson. Her er oransje og sort fargekoder, krom og skinn. Stig Høsøien, som driver Harley-Davidson Midt-Norge, ønsker velkommen med et smil. I lokalene finnes alt man forventer – tursykler, offroad-maskiner, klær, tilbehør og ja – til og med hundeleker i Harley-stil.

Blant de utstilte syklene står også en elektrisk modell – et tydelig tegn på at selv de mest tradisjonsrike produsentene følger med i tiden. Den elektriske Harleyen vekker kanskje undring blant puristene, men som bysykkel eller pendleralternativ er den et interessant tilskudd.

– Det er ikke den klassiske Harley-lyden, men den har sine fordeler. Stillegående, rask akselerasjon og null utslipp, sier Høsøien. Midt mellom modellene står en ekte kromklassiker – slik mange forbinder Harley-Davidson. Men kanskje enda mer interessant er Pan America-modellen, som har blitt en overraskende salgssuksess for merket. Med sitt moderne uttrykk og kraftige motor har den klart å posisjonere seg i adventure-segmentet, og i utstillingen står en spesialutgave fra Harley-Davidsons Custom Vehicle Operations (CVO).

– Mange var skeptiske da Pan America ble lansert. Men den har virkelig slått an, også her i Trøndelag, sier Høsøien.

MC-miljøet i Trøndelag står sterkt

Demodagen på Kvenildmyra ble et møtepunkt for både gamle kjenninger og nye fjes. Selv om værgudene ikke var helt på lag, kom det godt med besøk utover dagen. Det er tydelig at MC-miljøet i Trøndelag står samlet og har både engasjement og framtidstro.

– Vi ser at mange fortsatt ønsker seg friheten på to hjul. Det handler ikke bare om transport, men om opplevelse, fellesskap og lidenskap, sier Jo Wessel.

Når dagens siste prøvekjøring er unnagjort og kaffekoppene tømt, er det tydelig at det summet godt i miljøet – og at samspillet mellom de to aktørene i MC-huset på Tiller kan bli viktig for regionens motorsykkelentusiaster i årene framover.

Og selv om sommeren i Trøndelag i år kanskje er kortere enn mange håpet, var det i det minste en lørdag som ga folk en god grunn til å ta sykkelen ut av garasjen. Det viktigste er tross alt ikke været, men gleden over friheten på to hjul.