
T100, T120 og Scrambler 1200XE og 900 tar vi for oss her.
“I disse dager lanserer Triumph sin nye Bonneville-serie. Her snakker vi skikkelig retro look i moderne form. Og nydelig design….”
Bonneville er en serie Triumph har hatt siden sent på 50-tallet. T120 ble fremvist allerede i 1958, men lansert i 1959 og har siden da vært med gjennom tiden og har hatt ett par oppdateringer opp gjennom. Bonneville-navnet kommer fra Salt flats i USA der Triumph satt en rekord tidligere. Navnet T120 kommer av dens toppfart på 120mph. eller 193km/t som vi her hjemme ville sagt.
2026 lanserer Triumph store oppgraderinger på sin Bonneville-serie, hvor spesielt 3 modeller er veldig oppgradert.
Speed Twin og Speed Twin RS som vi testet på Mallorca sist vinter er det lite forandring på, mens Scrambler 900, Bobber og Speedmaster får store oppgraderinger og setter en ny standard for moderne klassikere.




NY BONNEVILLE T100, T120 & T120 BLACK
T100 og T120 er den sykkelen de fleste tenker på når vi nevner Bonneville, men øvrige modeller er og med i deres serie. Men dette er flaggskipet innen Bonneville med sin stilrene klassiske retro look.
Nytt av året er mer førerfokusert teknologi inkludert som standard. Dette inkluderer ny optimalisert sving-ABS og antispinn, som gir en enestående kjøreopplevelse. Om ABS er nødvendig på en mc er ett diskutert tema, hvor de av gamle garden sverger til å ikke ha, mens vi unge (meg også) synes ABS og antispinn (traction control) er veldig fint på mc. Jeg har selv hatt bruk for dette mange ganger, og dette er en passiv sikkerhet jeg er glad Euro reglene krever på de fleste motorsykler nå.
T120 kommer også med Cruise control som standard, mens på T100 kan du kjøpe dette som ett tillegg om dette er noe du ønsker. Dette er ikke noe alle liker. Men jeg synes dette er kjekt på lengre turer og ved mye motorvei etc. Deilig å kunne slappe av litt i hånden og ikke alltid tenke på at du overholder fartsgrensen.
T100 kommer nå med to riding modes. Nå kan du sette denne i regn mode og få en litt mildere gass respons og annen innstilling på f.eks traction controll.
Begge modellene kommer med helt ny LED lampe med DRL. Kraftig lys og synlighet i trafikken er viktig sikkerhet for oss på to-hjul. Samtidig kommer disse nå med USB-C kobling ved styret. Veldig ofte er dette en ting man ønsker på sin sykkel. Enten man kjører med tlf på styret for navigasjon, musikk etc så er det deilig å kunne koble til så det blir lading på det utstyret du trenger. Syklene kommer og i nye flotte klassiske farger for året. T100 har tidligere vært mulig å bestille som A2 utgave, nå kan du og bestille T120 som A2 utgave om du liker disse syklene og ønsker en sykkel du vil beholde selv etter du har oppgradert til A førerkort?
T100 og T120 Bonneville er allerede tøff i utseende, men med Triumph sine over 100 accessories tilgjengelig kan du her custom lage din Bonneville som du vil ha den, skille deg ut fra mengden? Alltid kult å møte andre på Tyrigrava som ser på din sykkel og sier WOW!! Så her er det bare å skikke litt i katalogen hos din forhandler når du prøvekjører denne modellen.



SCRAMBLER 1200 og 900
Vi begynner rett på storebror her, TRIUMPH SCRAMBLER 1200 XE
Dette er en modell vi kjenner godt til da selveste Winther kjøpte seg en sånn. Chrome Edition. Dette var en sjukt nydelig sykkel du kan kjøre med på gata og rett ut i skogen for å ha det litt gøy. Og samtidig se kult ut på hjørnet med gutta (eller jentene)
Scrambler 1200 har ikke fått den største oppdateringen i år, men noe er det på listen dens og.
Nå kommer denne med Top spec fullt justerbare Showa-gafler med 47 mm diameter og doble Öhlins RSU-er (bakdempere) og med en mer fremtredende XE-grafikk og gulldetaljer på drivstofftanken er 2026-modellene tilgjengelige i to nye premiumfargevalg. I fargen Matt Khaki grønn og Matt krystall hvit er denne en nydelig kombo!
SCRAMBLER 900 derimot har fått en del nye oppgraderinger av året:
Forbedret chassis med svingarm i støpt aluminium og førsteklasses Showa-dempere for forbedret håndtering og redusert vekt!! Dette er en oppdatering vi virkelig liker. Alle vet at vekt er det vi vil ha mindre av på en motorsykkel. dette gjør sykkelen lettere å manøvrere i trafikken, på skogsveier, flytte hjemme i gården, og ja… I grunn alt du gjør med en motorsykkel. Vi av den eldre garde husker jo de gamle og tunge syklene som var kule før. Prøv å kjenn på hvordan en gammel Bold’or er inn i svingen kontra en ny Suzuki GSXR? Vekt har mye å si og da spesielt uavfjæret vekt. Dette har vi snakket om i flere podkaster og innlegg vi har hatt. Uavfjæret og roterende vekt er det viktig å ha så lav som mulig. Men noen ganger kan den bli for lav? Carbon felger som jeg kjører er kult og bra på banen, men er ikke like fint på vei. Men dette kan vi snakke om en annen dag. Men på denne modellen har Triumph og gjort noe med ette og kommer her med lettere aluminium eikefelger, og matcher disse med Metzler sine multi purpose dekk så du kan kjøre både asfalt og grus med denne sykkelen rett ut fra butikken.
Også denne har fått ny førerfokusert teknologi, inkludert optimalisert sving-ABS og antispinn som T120. Dette skrev vi mer om på den modellen.
Også denne har fått full LED-belysning og forbedret tilkobling forbedrer kjøreopplevelsen ytterligere, samtidig som den forblir tro mot sykkelens autentiske karakter.
Bremseytelsen er forbedret med en større 320 mm skive foran og en radial firestempelkaliper, som gir sterkere og mer progressiv bremsekraft. Sammen med dens nye ABS/TC system gir dette en bra kombo og sikkerhet for fører ved vanskelige forhold.


Også denne modellen kommer med USB-C uttak for tilkobling og lading av utstyr.
Det nye instrumentpanelet kombinerer et klassisk rundt hus med en moderne LCD-skjerm og integrert TFT-skjerm, som viser hastighet, turtall, girposisjon og kjøremodus. Når den er paret med den valgfrie Bluetooth-modulen, kan førere få tilgang til telefon- og musikkontroller, samt trinnvis navigasjon.
I hjertet av Scrambler 900 finner vi den 900cc Bonneville-twinmotoren, kjent for sin responsive karakter og særegne Scrambler-lyd. Den yter 65 hk ved 7250 o/min og leverer et maksimalt dreiemoment på 80 Nm ved bare 3250 o/min, noe som gir tilgjengelig ytelse i hele turtallsregisteret. 270-graders kranken sikrer en jevn og lett kraftoverføring som er engasjerende på hver tur, enten du navigerer i bygater eller takler terrengløyper.
Og med dens side-mount eksosanlegg lager den nydelig brommelyd vi liker.
Følg vår del II av denne serien her:
https://bikelifenorge.no/triumph-bonneville-true-original-never-settle-delii/