Triumph Bonneville – True original never Settle del:II

“I disse dager lanserer Triumph sin nye Bonneville-serie. Her snakker vi skikkelig retro look i moderne form. Og nydelig design….”

Les del I her:
https://bikelifenorge.no/triumph-bonneville-true-original-never-settle-deli/

Bonneville er en serie Triumph har hatt siden sent på 50 tallet. T120 ble fremvist allerede i 1958, men lansert i 1959 og har siden da vært med gjennom tiden og har hatt et par oppdateringer opp gjennom. Bonneville-navnet kommer fra Salt flats i USA der Triumph satt en rekord tidligere. Navnet T120 kommer av dens toppfart på 120mph. eller 193km/t som vi her hjemme ville sagt.

Del I gikk vi lett gjennom T100 og T120 som er den klassiske sykkelen alle tenker på som Bonneville, samt Scrambler 900 og 1200XE
Denne gangen går vi gjennom Bobber og Speedmaster. Disse to syklene er veldig like hverandre, og passer å ta side by side?

Her snakker vi mine to favoritter blant de årets Bonneville serie fra Triumph. Speedmaster med sin nydelige klassiske stil, og Bobber med sitt røffere utseende for deg som liker å kjøre alene, og være “litt badboy iblant”

Triumph Speedmaster:

• Triumph Motorcycles avduker sin nye Bonneville Speedmaster for 2026.
• Større 14-liters drivstofftank gir forbedret rekkevidde og enda større tilstedeværelse på veien.
• Forbedret touring-kapasitet med bredere fører- og baksete som forbedrer komforten og rettere styrer som gir en mer naturlig kjørestilling.
• Ny førerfokusert teknologi inkluderer optimalisert sving-ABS og antispinn som forbedrer førerens selvtillit.
• Nye lette aluminiumsfelger forbedrer Speedmasters uanstrengte håndtering.
• Mer enn 100 premiumtilbehør, inkludert A2-begrensningssett, nytt for Speedmaster.


En raffinert videreutvikling av Triumphs klassiske britiske cruiser, Bonneville Speedmaster, har blitt avduket, og avslører en større 14-liters drivstofftank, mer komfort og ny førerfokusert teknologi.

Men hva vil dette si for oss som kjører denne modellen kontra 25 modellen? Alle justeringer er ofte til det bedre for oss som kjører.
Vi alle liker være ute på veien når vi setter oss i salen. Det å kunne fylle opp og kjøre hele kvelden er vel det vi liker? Jeg som har kjørt mange gamle sykler hvor de sluker bensin tenker med en gang er 14 liter er vel litt lite? Men nei da, nye sykler har fått en del lavere forbruk enn de gamle med slitne forgassere gjorde før. Og med under 0,5 liter på mila kommer vi nærmere 300km på en tank på denne. Og det holder for de fleste på en kveld. Eller så er vi så heldige at det finnes en stasjon vi kan lett fylle opp, og trenger ikke en time på lading.
Bredere fører- og baksete gir forbedret støtte og større komfort på lengre turer, mens nye, mer konvensjonelle, rettere styrer skaper en mer naturlig, men fortsatt avslappet kjøring. Og dette er en sykkel du skal kose deg på, så her blir vi sittende en stund. En av forskjellene på Speedmaster og Bobber er at denne kan du ha passasjer på. En kosetur med dama bakpå er vel ikke å forakte? Lånte tidligere en Speedmaster hvor jeg tok med frøkna bakpå og deltok på DGR – The Distinguished Gentleman’s Ride der skal du delta med klassiske sykler, og da gjerne veteran. Men du glir lett inn og ubemerket med en Speedmaster.
Denne 2026-utgaven har også ny førerfokusert teknologi, med ny optimalisert sving-ABS og antispinn, som diskré gir føreren et ekstra lag med trygghet og kontroll. En kraftig ny LED-frontlykt med DRL og en USB-C-strømkontakt montert i cockpiten gir moderne komfort og sikt, spesielt på lengre turer.

Eikede 16-tommers felger, utstyrt med brede 130- og 150 dekk, gir utmerket grep under alle forhold. Nye lette aluminiumsfelger reduserer ufjæret masse, forbedrer smidighet og styrerespons, og skjerper Speedmasters allerede uanstrengte håndtering. Dette skrev vi mer om i del 1 og gjelder for denne sykkelen og. Dette er meget viktig for oss som kjører sving og koser oss. Prøv gjerne å start en vinkelsliper og og vri denne fra høyre til venstre og se hvor mye kraft du må bruke. Dette er og hvordan en motorsykkel jobber.

Speedmaster er tilgjengelige i to tidløse fargevalg, og man kan velge mellom Carnival Red & Crystal White eller Sapphire Black & Crystal White, som begge er designet for å utfylle Speedmasters spesialtilpassede cruiser-attitude.
Dens 1200ccm motor på 78hk kan du og bestille i A2 utgave. Her kan du kjøre en tidløs sykkel helt fra dagen du kan sette deg på noe større enn 125ccm og oppgradere når du oppgraderer til nytt førerkort og livet ut.

Som skrevet over. Dette er en veldig lik sykkel som Speedmaster, men fortsatt en del forskjeller. Her er du den litt mer bølla i gata som ikke er så int i komforten en Speedmaster gir der, eller vil ha med dama eller kompisen bakpå.

• Triumph avduker betydelige oppdateringer til Bonneville Bobber for 2026
• Større 14-liters drivstofftank og oppdatert karosseri, noe som gir den nye Bobberen en mer muskuløs silhuett og enda større tilstedeværelse
• Ny førerfokusert teknologi forbedrer kjøreopplevelsen, ettersom Bobberen får lenefølsom optimalisert sving-ABS og antispinn
• For første gang kan Bonneville Bobber være A2-kompatibel, med et nytt tilbehørsbegrensningssett
• Omformet flytende sete er bredere, noe som forbedrer førerkomforten

Bonneville Bobber, en slående videreutvikling av denne ikoniske, avskallede custom-klassikeren.
Med en større 14-liters drivstofftank og oppdatert karosseri har den nye Bobberen en mer muskuløs silhuett og en enda større tilstedeværelse, forsterket av to nye fargevalg, en fantastisk Interstellar Blue og Sapphire Black, stilig Satin Mineral Grey og Satin Sapphire Black, og et alltid populært alternativ i Jet Black. Her kan du velge mellom 3 flotte farger, eller muligheten til å gå all inn på denne og custom lakkere eller noe annet gøy. Bobber er svært populær type sykkel å bygge om. Her kan man lete på nettet eller bla i Triumph sin katalog og finne deler som gjør at du setter ett personlig preg på sykkelen.


Nye teknologiske funksjoner inkluderer optimalisert sving-ABS og antispinn, en kraftig ny LED-frontlykt med særegen DRL-lyssignatur og en USB-C-strømkontakt montert i cockpiten. Disse moderne teknologiene er omhyggelig integrert i det minimalistiske designet, og gir komfort og bekvemmelighet samtidig som de beholder Bobberens avskallede stil. Disse funksjonene er det samme på alle 1200 modellene og nå standard. Dette setter ett preg på sykkelen både i utseende som er gjenkjennelig og sikkerhet i trafikken.

Selv om jeg skrev at Bobber ikke er komfortabel som Speedmaster har de og jobbet med å å få den enda mer komfortal.
Det bredere, flytende setet gir økt komfort, mens nye lette aluminiumsfelger gir enda større smidighet til Bobbers enkle og uanstrengte håndtering.
Med en setehøyde på bare 690 mm som kan justeres opp og fremover, noe som optimaliserer komforten for alle høyder og preferanser. Justerbare fotpinner/hvilere, pedaler og hendler og instrumenter sikrer en skreddersydd passform for førere i alle størrelser.
En ny USB-C-ladekontakt montert i cockpiten gir moderne praktisk funksjonalitet, og den enkle analoge skiven med integrert LCD-skjerm holder informasjonen tydelig og tilgjengelig.
I tillegg er Bobber som de andre 1200 modellene nå kompatibel med A2-førerkort. Så denne kan du og kjøpe som en førstegangsykkel og beholde gjennom tiden som kommer. Bygg den gjennom flere år. Og du er den råeste i gata.


Litt Triumph fakta fra importør:

ABOUT TRIUMPH

  • First established in 1902, Triumph Motorcycles celebrated 120 years of motorcycle manufacture in 2022. For more than three decades, Triumph Motorcycles has been based in Hinckley, Leicestershire, and has produced iconic bikes that perfectly blend authentic design, character, charisma, and performance.

A GLOBAL BRITISH SUCCESS STORY

  • Record global sales of 141,683 motorcycles were delivered in Triumph’s latest Financial Year (FY25: July 2024-June 2025), through a network of 950 dealers in 68 countries, confirming Triumph Motorcycles’ position as the largest British motorcycle manufacturer.
  • Triumph currently employs around 3,000 personnel worldwide and has subsidiary operations in the UK, North America, France, Germany, Spain, Italy, Japan, Sweden (Scandinavia), Benelux, Brazil, China, and Thailand as well as a network of independent distributors. Triumph has manufacturing facilities in Hinckley, Leicestershire, and Thailand plus CKD facilities in Brazil and India.

A WORLD-CLASS RANGE With a laser-sharp focus on what riders across the world are looking for, a passion to deliver the perfect ride for every customer, and attention to detail that delivers the highest quality