Yamaha kicker i gang med elektrisk satsning

Yamaha har nettopp annonsert at de nå satser stort innen dette segmentet, og at i løpet av det neste året eller så kan vi se frem til noen nye og interessante modeller.

Yamaha er ikke ukjent med elektriske motorer, de har drevet med dette i mer enn 30 år. I tillegg til elektriske golfvogner, elektriske påhengsmotorer og lignende, har de produsert rundt 7 millioner elektriske drivenheter for e-sykler. Nei, det er ikke en skrivefeil, 7 millioner. Hvis du ser på drivmotorene på mange av de beste e-syklene, er det en god sjanse for at du vil se ordet Yamaha trykt der et sted.

Som en del av den store satsningen lanserer Yamaha tre nye egne e-sykler, som skal være tilgjengelige før slutten av året.
Men det er ikke alt. Yamaha er i ferd med å lansere (eller slå på) de helt nye NEO-ene. Det er en elektrisk sparkesykkel, omtrent tilsvarende en 50cc moped. Vi har ikke mange detaljer om det ennå, men vi forventer å ha noen snart.

Man kan nok spå at det sannsynligvis vil være blant de beste “elektriske mopedene” som kommer fremover. Ikke mange av de andre selskapene som produserer lignende tilbud har så mye erfaring med å produsere enten elektriske motorer eller motorsykler; og det er absolutt ingen som har så mye erfaring i begge. Jeg vet at en elektrisk moped kanskje ikke appellerer til hele markedet, men hvis du bor og jobber i en by og trenger noe for pendling (og du har et sted å lagre og lade en, selvsagt), er det sannsynligvis like mye fornuftig som noe annet.

Det kommer også til å være en “125cc-ekvivalent” scooter, som de faktisk ikke har navngitt ennå.


B01 er en ny hybridprototype som Yamaha har laget med Fantic Motor og Moroti Minarelli. Det er egentlig en e-sykkel, men med mopedytelse. En motorsykkel som du kan tråkke på. En ekte ‘moped’. Men den er elektrisk. Som en moderne FS1-E. En FS1-elektrisk. Jeg lurer på om de vil selge like mange B01-er som de gjorde Fizzys. Jeg vil bli overrasket; 200 000 ble solgt i Storbritannia alene.

Når det er sagt, har e-scootermarkedet nesten doblet seg de siste to årene, og e-sykler selger som varmt hvetebrød. Kanskje en elektrisk Fizzy er akkurat det verden trenger.