I et samarbeid mellom Bikelife Norge og Reitwagen.no ble jeg sendt ut i verden for å teste noe nytt og elektrisk fra Yamaha.
Jeg er ikke den som er fantast på elektriske kjøretøy eller som kjører Tesla til vanlig. Men etter å ha testet div elektriske motorsykler gjennom tiden har jeg kommet til den konklusjonen at jeg faktisk liker disse når det brukes til sitt formål.
Her har du smidighet, full power fra bunn, samt relativt lave kostnader på forbruk, samt billigere servicepriser.
Elektrisk motorsykkel er enda i startfasen og ikke like langt fremme som på bil, men her er det også en del mindre plass å klare å plassere disse komponentene og batteripakkene er relativt tunge.
Men nå har vi vært i Amsterdam og testet nye Yamaha Neos. Dette er en elektrisk scooter som går i 50ccm / Moped klassen. Og er derfor ikke beregnet for de lengste distanser, men midt i byen og til og fra kompiser og skole.
Yamaha Neos har ikke mer hestekrefter enn en vanlig moped (2,5hk) men her byr den på 136nm fra
stillestående. Det er mer enn min Ducati Panigale gir på høyt turtall!!!!!!!!!!
Fordelen med elektriske kjøretøy er jevn og fin kurve helt fra bunn, samt smidig gassrespons og større muligheter for justering av hvordan du vil ha respons på kjøretøy. Yamaha Neos er ikke nyhet på markedet men kom først i 1997 med da totakt og bensinmotor.
Neos har gjennom tiden solgt over 600 000 eksemplarer i Europa og fortsetter nå med kun elektrisk motor. Neos kjører tidløst unisex design og kommer i fargene hvit og svart med yamaha sin nye turkise striper. Og er full led med gode og sterke lys. Og keyless start and go.
Med Yamaha My Ride app kan du følge med på kjøretøyets batteri status, samt logge din kjøring og legge live på dine sosiale medier slik at alle kan følge deg.
Vi fikk en god beskrivelse av denne scooteren av Paolo Pavesno (director manager) og hans partner Hans Groenendijx (Senior Event coordinator) her gikk de ganske dypt inn på hvordan denne scooteren er bygget opp, og hvorfor ting er gjort sånn det er gjort.
Så til det mange lurer på her: Rekkevidde. Alle kjenner jo til at rekkevidde på elektriske
motorsykler ikke kan komme opp mot vanlig bensinmotorsykkel enda.
Neos kommer med to batteripakker hvor hver holder ca 5mil. Disse veier hver 8kg. og er lette å ta ut/inn i scootere. Så om du ikke trenger begge kan du legge fra deg det ene hjemme og ha større bagasjeplass under setet. Da får du faktisk plass til en helhjelm.
Min passet ikke, men den er det litt spoilere etc. på, ikke ofte det kjøres med en racing-hjelm på en scooter. Vi kjørte disse rundt i Amsterdams gater nesten en hel dag. Rundt alle kryss, kanaler, bruer og ferjer. Og batteriene varte hele dagen uten ladning eller angst for å gå tom.
Skal man bo i større byer og vil bevege seg fritt er dette et godt alternativ. Du er lydløs og beveger deg smidig, samt har bagasjeplass.
Denne scooteren føltes lett. Veier kun 90kg. uten batterier. Her har man større hjul enn mange konkurrenter og får derfor en litt mer stabil følelse på kjøretøyet. Vi alle vet at med høyere roterende vektmasse gir dette mer stabilitet enn lav vektmasse i bevegelse.
Neos er en enkel scooter uten altfor mange ekstra knapper du trenger å tenke på. Det er bare sette seg på den og kjøre. Med sitt keyless-system, trenger du heller ikke tenkte på det å måtte fikle med nøkkel. Selv bagasjerom er via keyless.
Både fram og bakbrems føltes god og grep greit. Selv om det skal kanskje ikke det meste til for å stoppe denne. Eneste jeg fant som et lite minus på denne scooteren må jeg si var dempere. Nå er ikke jeg verdens tyngste, men er nok noen kg. over mange av de som denne er beregnet på. Men demperne føltes tidvis som stivramme, og slo godt opp i korsryggen.
Skulle jeg kjøpt en så billig scooter er ikke dempere det første jeg ville brukt like mye på som kjøretøyets verdi.
I store sentrumsområder er det ikke lett å kjøre fortere enn disse går uansett (47kmt) og da er dette ett godt og billig alternativ for sitt formål. Yamaha Neos kommer til din forhandler allerede Mai.
Så anbefaler de som trenger et lett kjøretøy til jobb eller til ungene å ta en titt på ett elektrisk alternativ.
Her kan dere lese litt om hva jeg skrev da jeg var på første presentasjon av denne scooteren: