Det er nå en gang “litt” stilig å kunne presentere et raskt intervju med mannen som leder EM i motocross! Dette mesterskapet, hvor det er en samling av skarpskodde førere som også har hevdet seg/hevder seg i VM, samler de aller beste fremadstormende i denne enormt populære sporten. Selv i Norge er den stor, noe småpene 4388 lisenser viser. Til sammenligning, er det utstedt 685 i Roadracing.
Vi har dessverre ikke klart å finne frem til eksakte tall på antall aktive førere i Europa, men som Cornelius nevner: I Italia, så er det full fart på over 50 baner, med minst 150 førere hvert sted hver helg…
Det er gledelig å kunne få et par ord med Cornelius, nå like før neste løpshelg er i gang:
Bikelife Norge: -Nå leder du faktisk EM i motocross! Så du den komme?
Cornelius Tøndel: -Jeg hadde jo håpet på det. Det er jo det jeg har trent mot hele vinteren, så det er er jo både forventet og uforventet på en måte. Det er jo stort! Han jeg tok rødplata fra (Bakgrunnen på startnummeret er rødt kun for den som til enhver tid leder mesterskapet. Journ. anm.) har topplasseringer i VM tidligere i sesongen.
BN: – Ja det er ikke lite imponerende dette, for å si det mildt.
CT: -Det er mye hard jobbing som ligger bak da. Men det er utrolig kult at det går an å hevde seg når når man er fra et så lite land som Norge, som har snø halve året.
Forrige runde, altså over to heat sist helg, endte med Tøndel på første og team-kamerat og landsmann Håkon Østerhagen på andre totalt. Det første heatet tok Cornelius hjem, med Håkon på tredje. Heat 2 endte med Østerhagen på første og Tøndel på andre. De siste race-helgene har gitt fantastiske resultater for norske utøvere innen sporten internasjonalt. I tillegg til suksessen i EM, så har Kevin Horgmo stått på pallen i VM-serien, og de norske jentene gjør det meget skarpt innen sporten samt beslektede enduro. Slikt skaper oppstuss og interesse, og de fleste internasjonale motorsportsmagasiner har lagt merke til den norske suksessen. Hva skjer?
BN: -For oss som har fulgt med på norsk motocross en stund, så er det vanskelig å huske en sterkere innsats, internasjonalt. Altså dere er jo flere som hevder dere helt der oppe om dagen?
CT: -Vi hadde jo Kenneth Gundersen som var i toppen. Men den gangen var det litt andre klasser, så det er vanskelig å sammenligne.
BN: -Hvordan er det mulig å hevde seg mot (og banke) alle disse disse som har knallforhold hele året?
CT: -Vel. Siden desember har jeg bodd i Italia. Men før det var det jo piggdekk på privatbaner og i skogen. Så det er jo der grunnlaget er lagt. I tillegg til noen uker i f.eks. Spania om vinteren fra jeg var femten. Det har blitt mye snøkjøring og piggdekk, ja. Jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan vi får til det vi gjør om dagen.. De vi konkurrerer mot har jo bestandig kjørt absolutt hele året, uten et eneste opphold.
BN:- Det virker jo som en drøm å kunne holde på som du gjør om dagen. Og du er jo i et hardsatsende team. Akkurat hvor viktig er det å havne i det rette teamet, tror du?
CT: -Ja, jeg vil si det har veldig mye å si. Team jeg har vært i tidligere har ikke vært like fokusert på detaljene, å fintune alt og å få ut det beste fra sykkel og utøver som temaet jeg er i nå (Fantic Factory Team Maddii). Det er enormt med erfaring i dette teamet. Far og sønn Maddii som driver det, kan vise til EM-titler og topplasseringer i VM.
BN:-Nå er det jo like før neste race-helg er i gang. Hvilke forhåpninger har du til denne runden. Vil du satse for fullt, eller vil du tenke poeng i sammendraget?
CT:-Nei, jeg satser jo på å stå øverst på pallen da. Er jo det som er målet. Det er full gass, det er ingenting å spare på. Dette er en bane som passer meg bra. Tidligere i år vant jeg jo det internasjonale italienske mesterskapet på samme bane. Jeg har ikke så mange poeng at jeg kan kjøre og kose meg så jeg må ha skikkelig fokus på startene, sørge for å komme bra med der, så vet jeg at farten er der uansett. Jeg har jobbet hardt gjennom vinteren, har det grunnlaget, så jeg vet farta mi og hvem jeg kjører mot. Jeg føler meg klar!
Bikelife Norge takker for intervjuet midt i oppladningen til neste løp og ønsker lykke til i helga og utover i sesongen! Vi satser også på å bringe folket intervjuer med teamkompis og en av de hardeste konkurrentene, Håkon Østerhagen, som Cornelius skryter fælt av utover.
EMX250 sammenlagt;
Pos. | Num. | Rider | Bike | Nat. | Pts. |
---|---|---|---|---|---|
1 | #302 | Cornelius Tøndel | Fantic | NOR | 124 |
2 | #44 | Rick Elzinga | Yamaha | NED | 107 |
3 | #312 | Håkon Østerhagen | Fantic | NOR | 92 |