BMW M1000R er testet. En Dr. Jekyll og Mr. Hyde?

I samarbeid med Fastbikes.se

BMW M 1000 R er basert på dagens S1000R og S1000RR, som tilbyr ytelse utover det vanlige. Mikael Samuelsson fra Fastbikes.se har prøvekjørt BMWs nye dynamiske roadster.

På slutten av 2018 introduserte BMW Motorrad den vellykkede M-bilstrategien for motorsykler og har siden tilbudt M spesialutstyr og M Performance Parts.

Med sine 210 hestekrefter, kjøreklaret vekt på bare 199 kilo, sammen med demperteknologi og aerodynamikk designet for både høy-ytelses veibruk og raske runder på banen, tilbyr den nye M1000R en dynamisk kjøreopplevelse som tidligere var reservert for fullblods supersportssykler . BMW opplyser at M1000R akselererer fra stillestående til 100 km/t på 3,2 sekunder, 200 kilometer i timen på 7,2 sekunder, og har en toppfart på 280 km/t. Sprø, og mildt sagt imponerende tall, spesielt for en nedstrippet R-sykkel

Den nye M1000R kommer med en væskekjølt 4-sylindret rekkemotor basert på kraftenheten til S1000RR. Toppeffekt er oppgitt til 210 hk ved 13.750 o/min, 45 hk mer enn med S1000R. Maksimalt dreiemoment på 113 Nm genereres ved 11.000 o/min (S 1000 R: 14 Nm ved 9.250 o/min). Sammenlignet med S1000R er maksimalhastigheten til M1000 R nå 14 600 rpm. Motoren kommer med ny, optimalisert innsprøytning med variable inntakstrakter som gir økt kraft, spesielt ved høye turtall.

BMW opplyser at modellen også har økt trekkraft i alle gir som følge av lavere sekundærgiring gjennom bruk av drev med 47 tenner (S1000R: 45 tenner. I tillegg er utvekslingene i 4., 5. og 6. gir lavere, noe som gir bedre grepet til bakhjulet.

I tillegg til drev og demper teknologi var også aerodynamikk en viktig del under utviklingen av den nye M1000 R, som er utstyrt med vinger, eller såkalte winglets, på sidebeskyttelsene for å oppnå enda raskere rundetider på banen og best mulig stabilitet i høye hastigheter. Allerede ved en hastighet på 160 km/t sies modellens nye winglets å øke belastningen på forhjulet med 11 kg. BMW Motorrad-utviklerne motvirket den litt økte aerodynamiske motstanden forårsaket av den lille ekstra fronten og formen på M-vingene med en tilsvarende utformet vindavviser foran instrumenteringen i kombinasjon med M Competition Package.

Fjæringen og chassiset til den nye M1000R er basert på S1000R med aluminiumsrammen i sentrum. På M1000 R styres forhjulet av en 45mm opp-ned gaffel i «All black»-design, og akkurat som det høres ut er det virkelig helsvart. Den har såkalte lukkede patroninnsatser, med et separat hydraulisk stempel-sylindersystem. En annen nyhet med M 1000 R er den ekstra justerbarheten til gaffelfjæren i kombinasjon med standard Dynamic Damping Control (DDC).

I tillegg har forgaffelen på M1000 R en øvre styrekrone med en eksklusivt designet styreklemme samt et sort aluminiumsstyre med bredere design enn vi tidligere så på S1000R, og med «BMW M1000 R » lasergravert. Også nytt på M1000R er at barend-speilene er laget av smidd aluminium. Gaffelbena har også blitt modifisert og er nå designet for å imøtekomme de nye M bremse caliperne. En annen nyhet i M1000 R er den justerbare styredemperen fra Marzocchi, som skal øke stabiliteten, spesielt i virkelig høy hastighet.

Etter den stilige sportssykkelen M1000RR, er den nye M1000R den andre BMW-motorsykkelen som kommer med M-bremser. Den ble utviklet ved å bruke erfaringen fra racingbremsene på BMW Motorrads fabrikkracermaskiner i Superbike World Cup. M bremsecalipere er preget av deres blå elokserte overflate kombinert med den berømte M-logoen.

Foran er det to 320mm 5mm tykke skiver, sammen med radialt monterte 4-stempel M-calipere. Bakbremsen består av en 220 millimeter bremseskive sammen med en ett-stempel caliper. BMW Motorrad ABS Pro garanterer effektiv og sikker bremsing.

Den nye M1000R kommer med svært lette smidde aluminiumsfelger som standard. Eksklusive M karbonfiberhjul tilbys også som en del av M Competition-pakken.

Den nye Brake Slide Assist-funksjonen er en viktig og svært nyttig innovasjon, spesielt under virkelig entusiastisk banekjøring. Dette betyr at føreren kan bremse inn i svinger med konstant motstand.

Instrumentet tilsvarer designet til M1000RR og tilbyr også M start-animasjon. Den utvidede visningen av det røde turtallsområdet er en ny funksjon. Ekstrautstyr er M GPS Laptimer og M GPS Datalogger (ekte BMW Motorrad tilbehør), som leveres ved hjelp av en aktiveringskode via OBD-grensesnittet.

Tre kjøreegenskaper, sammen med Rain, Road, Dynamic, Race og Race Pro kjøremodi, gir optimal gassrespons. Den siste generasjonen Dynamic Traction Control DTC og DTC wheelie-funksjon med 6-akset ECU sørger for maksimal sikkerhet og kjøredynamikk avhengig av kjøresituasjonen, mens Brake Slide Assist støtter deg ved bremsing i kurver.

Repertoaret inkluderer også tre justerbare gassegenskaper for optimal gassrespons, og «Engine Brake» med trippel justerbarhet av motorens moment i «Race Pro»-modus. Shift Assistant Pro gir jevne og raske opp- og nedgiringer uten å bruke clutchen. Systemet har rask og enkel snudd giring for banekjøring. Launch Control er på plass for perfekte løpsstarter og Pit Lane Limiter for å holde den gitte hastigheten i pit-området. Hill Start Control Pro gir enklere og mer komfortabel start i bakker. På elektronikksiden finner vi også et nytt lettvekts M-batteri, USB-ladeuttak bak, kraftige LED-lys, elektronisk cruisekontroll og elektrisk oppvarmede holker. Keyless Ride Light (kun tenning) og Tyre Pressure Monitor, RDC, er også standard.

M1000R kommer med mange godbiter, det er sikkert, og i tillegg til en titan-eksos og standard-fit M Endurance-kjede, er det rikelig med muligheter for å personliggjøre din helt egen BMW M1000R, med superlette hjul og annet deler av karbonfiber, og andre design- og ytelsesforbedrende komponenter, enten det er vei, banekjøring, eller begge deler.

Bokstaven M når det kommer til BMW er tross alt forbundet med motorsport når det kommer til deres biler. Modeller som er mer rettet mot ytelse og racing. Ingenting er unntaket når det gjelder modellprogrammet for motorsykler hos BMW. M1000R er den andre modellen med M-betegnelsen og føles litt som en «deskalert variant av den første M1000RR.

M1000R puster motorsport i både fargevalg og design, men selvfølgelig også ytelsesmessig. Ved første øyekast ser du de spoilerlignende vingene foran, og de ser ikke bare fryktelig kule ut, men de har også en hensikt. Hele 11 kilo trykk (downforce) i en hastighet på rundt 220 km/t ifølge BMW, som da skulle unngå å løfte dette beistet. Spøk til side, økt stabilitet, å holde forhjulet i bakken og mulighet for senere bremsing og raskere akselerasjoner etter sving er det disse vingene skal oppnå.

Det er to fargekombinasjoner tilgjengelig. Den hvite med lys/mørkeblå og rød dekaldesign i ekte M-sport-ånd. Den andre en sort variant, eller blackstorm metallic som de kaller det, i utgangspunktet. Selv den med lignende dekaldesign. Men det slutter ikke der. Den mørkere versjonen er ikke bare annerledes når det gjelder farge, men symboliserer også noe annet. En såkalt M-Competition-pakke inneholder mye karbondeler, andre karbonfelger (som reduserer vekten med 1,6 kg), kode for GPS lap trigger, passasjersete og fotpinner, kuts (deksel over passasjersetet), med mer.

Motoren ligner den i S1000RR bare at den er litt modifisert. Den firesylindrede motoren har 210 hestekrefter som sender deg fra null til hundre på 3,2 sekunder. Til sammenligning har effekten økt med hele 45 hestekrefter sammenlignet med «vanlige» BMW S1000R. Men har maskinen et M-stempel, skal det selvsagt merkes.

Førerstillingen er oppreist. Du sitter aktivt komfortabelt, litt fremoverlent. Styret er bredt nok til at du føler at du har kontroll samtidig som du kan manøvrere på svingete veier og i høyere hastighet. Ytterst på styreendene sitter speilene, som har god størrelse, ikke for små, så sikten bakover er god. Personlig synes jeg også de sitter godt i høyden, noen bakspeil montert ytterst på styret har evnen til å sitte for lavt etter min mening. Vibrasjoner er selvfølgelig i speilene ved høyere hastigheter, det virker nesten umulig å unngå.

Styringen føles umiddelbar og M1000R er lett å manøvrere. Til hjelp er det også en justerbar styredemper for å finjustere det siste etter ønske.

Guiden i gruppen vår er ingen ringere enn Dominik Blass, prosjektleder for spesielt M1000R. Ved et stopp underveis fikk vi mulighet til å få en orientering fra ham angående alle mulige innstillinger som kan gjøres på denne motorsykkelen. Han bladde vanemessig gjennom menyene og viste blant annet de tallrike innstillingene for blant annet ABS, betjening, bakhjulstrekk, med mer.

Den digitale skjermen er lett å lese selv i dagslys. All tenkelig informasjon presenteres på en oversiktlig måte og når du først er vant til hvordan alt er konfigurert, har du det du trenger via noen få knappetrykk.

M1000R har selvfølgelig M-bremser som M1000RR.

Så, før lunsjstoppen vårt, når vi får muligheten til å kjøre M1000R noen runder på Almeria-banen, ja, da får den virkelig vise fargene. Klart den takler det galant, ingen problemer. Å kunne deretter gi full gass på de rette banene og deretter utføre skarp bremsing forsterker bare oppfatningen av denne maskinen til det positive, dette er egentlig en lett nedstrippet racer.