BMW har akkurat lansert 2 M-modeller for 2023. En oppdatert versjon av M1000RR og den nye M1000R. BMW S1000R ble oppdatert i 2021 med en motor fra S1000RR, men uten shiftcam, 165 hestekrefter og en turtallsperre på 11 000 rpm. Den nye M1000R får nå shiftcam og en turtallsperre som er flyttet opp til 14 600 rpm. Dette resulterer i 210 hestekrefter (13750rpm), noe som gjør den til den kraftigste streetfighteren på markedet. For å kontrollere alle disse kreftene har M1000R også fått winglets, slik som M1000RR. Disse produserer et marktrykk på 11kg på forhjulet ved 220km/t, en fart som er lett oppnåelig med en slik maskin. 0-100 går unna på 3.2 sekunder, og 0-200 er unnagjort på 7.2 sekunder. her er det bare å holde seg fast.
Vekten starter på 199 kg. ferdig kjørbar, men med tilvalg som karbonfelger, eksosanlegg i titan og en rekke karbondeler så kryper vekten raskt nedover. Andre oppgraderinger M1000R får i forhold til S1000R er M-bremser, kortere utveksling i fjerde, femte og sjettegir, Race og Race Pro kjøremoduser og kort skiltoppheng. I tillegg får den utstyr som M smidde felger, M lithium batteri, titan bakpotte og M clutch- og bremsehendler som standard.
Selv kjører jeg en 22 model S1000R, men det spørs jo om byttespøkelset slår til når denne blir tilgjengelig fra april 2023. Pris i Norge starter på 303 laken.