Ducati Multistrada V4 ble lansert, og da forsvant 1260 og samtidig deres Enduro.
Multistrada V4 kommer og med eikefelger, men har ikke blitt tatt i mot som en skikkelig offroader av fanskaren, altså de ekte Ducatistene. Og savnet etter en fullblods offroad har vært der.
For ett par år siden teaset Ducati på Eicma messen i Milano med en ny offroad-sykkel under konseptnavnet Desert X. Navnet har bestått, det skiller seg litt fra konseptutgaven, men endelig har den kommet til landet og Bikelife Norge har prøvekjørt.
Ikke lenge etter denne er ankommet Eker Performance i Fredrikstad får vi komme og teste denne. De ber oss kjøre pent med den. Selvfølgelig, men vi skal teste den på grus. Det er jo der den hører hjemme.
Straks jeg setter meg på sykkelen begynner regnet å dryppe. Shit… Men det gir seg fort når vi setter avgårde. Og jeg får faktisk en nydelig og tørr tur uten bekymring. For jeg hadde virkelig ikke kledd meg for regn i dag.
Motoren, eller hjertet i sykkelen er den velkjente Testastretta 11′ motoren på 110hk og 92nm som du finner i flere av Ducati sine modeller som f.eks. Multistrada V2. Dette er en motor som fungerer virkelig bra. Vi har tidligere tatt en test med både Multistrada V2 og V4 opp mot hverandre, som vi legger ut snart.
Her snakker vi en motorsykkel bygget for grus, men som og virker godt på asfalt og ikke er for stor og tung som 1260 Enduro kunne være. Vi tok den en runde på grusveier på Hvaler utenfor Fredrikstad for å teste lett grus og skog innenfor hva som er tillatt. Rundt Fredrikstad er det ikke så mange gode grusveier å oppdrive, men så tidlig på sesongen før hyttefolket kommer er det mulig å kjøre litt her ute uten at du får for mange sure miner.
Desert X har en pen lyd fra original anlegget og er ikke unødvendig høylytt. Noe som er fint når du kjører på nettopp slike veier. Du kan lunke rundt på lavt turtall med rolig lyd, men vrir du godt på rulla åpner lyden seg til en nydelig dur vi alle liker.
Dempere på denne er satt opp for offroad, og er ikke av den elektroniske typen som vi er kjent med fra de fleste Multistrada i Norge (ja vet de kommer uten, men ingen som kjøper dette vel?) og selvfølgelig eikefelger som en skikkelig offroader skal ha. 21″ front og 18″ bak.
Brembo kalipere har vært standard på Ducati så lenge jeg kan huske, men her er det og en del elektroniske finesser som cruice control, mulighet for varmehåndtak, og flere riding mods.
Displayet er fint og oversiktlig men ikke med like mye finesser som Multistrada, men her skal det være en enkel motorsykkel man skal komme seg til skogs med. Ikke sitte å klikke på display som en Gameboy. Noen ganger kan det bli litt for mye av det gode.
Utseende har de jobbet mye med, for å få denne til å ligne litt på den legendariske Cagiva Elephant og har klart dette i ny og moderne stil.
Vi ser lett likhetstrekk her og hvor de har hentet inspirasjon, og det er jo ikke noe hemmelighet at Ducati tidligere har vært eid av Cagiva, og at nettopp denne Elephant bærer en Ducati motor, så å hylle denne ørkenmaskinen er jo en selvfølge at må gjøres.
Skal man kjøre grus må man opp og stå litt, og dette er faktisk en av de bedre jeg har kjørt stående. Mye p.g.a. sin slanke fasong, og at styret er plassert høyt nok for min høyde til å lett reise seg. Med sin høye bakkeklaring blir sykkelen litt høy. Til tider fikk jeg tåtuppene nedi, og ikke alt for godt plantet i bakken. Men dette er null problem med litt teknikk.
Jeg har lenge snakket om jeg kunne tenkt meg en motorsykkel i tillegg til Panigale’n som er litt mer behagelig å sitte på, bedre i by og rett å slett noe jeg kan dra ut på grusveier i Jotunheimen eller andre steder med. Og her fant jeg en fin pakke. Denne funker bra på både asfalt og grus. Og enda røffere for de som vil det. Jeg tenker mer på koselig tur i litt grus med telt og primus. Ikke nødvendigvis klatre Trollveggen.
Eker Performance har nå denne klar for demokjøring.
Pris fra 222 000,-