Ducati Desert X
Etter flere år med venting kom Ducati med en ekte dedikert offroad-sykkel.
Desert X ble vist frem første gang på Eicma Motorshow for et par år siden, men da bygget på en Ducati Scrambler 1100. Den var da kun en konseptsykkel og det ble stille rundt denne i ettertid. Men fansen ville ha mer, og i 2020 kom ryktene om at denne skulle bygges.
I dag hadde Ducati lansering på nyheten og her har de gått all-inn for å få til enduro-sykkelen mange har ventet på siden go’e gamle Cagiva Elephant.
Desert X kommer med 21″ framhjul og 18″ bakhjul. Men det reklameres med det skal være mulig med forskjellige type hjul til denne. Ekstra bensintank til å montere bak for de som virkelig skal kjøre langt unna bensinstasjonene. Eller en tur nord i Norge. Der fant vi brått ut at det ikke var like mange muligheter for fyllestopp som vi er vant med her på Østlandet.
Desert X deler motor med f.eks Hypermotard – 937 cc Desmodromic 11° Testastretta
Denne vil yte 110hk og 92Nm, noe som vil holde i massevis på grus. Men i forhold til tidligere utgaver av denne motoren vil den være hele 1,7kg lettere enn før. Mulig dette ikke spiller noen rolle når man fullaster denne, med ekstra bensintank. Men alle kilo i minus hjelper på sluttpakka.
Tørrvekt på denne er 202kg. Som jeg ikke synes er så verst når det gjelder en offroader av denne typen.
Denne vil også være godt pakket med elektriske duppeditter som wheelie control, engine brake control, corner ABS, Quickshifter og Cruise control.
For dere som vil skille dere ut litt på Ducati-treffene, løp og kjøp!
Estimert pris: 222.000,-
https://www.ducati.com/ww/en/bikes/desertx/desertx-937