Pressemelding:
“Kawasaki har annonsert at de vil lansere en middelvekt, høyytelsesmaskin i sin berømte Ninja-serie som skal kalles Ninja ZX-4R. Med en nydesignet motor og ramme, vil det spennende nye tillegget til Kawasakis Supersport-utvalg også inkludere Ninja ZX-4R SE og Ninja ZX-4RR.
Modellen er ventet til Norge høsten 2023. Ved introduksjonen vil Ninja ZX være den eneste supersportmodellen i 400cc-klassen med en firesylindret rekkemotor. Den arver det aggressive utseendet og det førsteklasses utstyret som forventes av Ninja ZX-familien. Enten du er en erfaren fører eller nybegynner, vil Ninja ZX-4R-førere oppleve den spennende kjøregleden til “APEX PREDATOR”-konseptet på racerbanen eller på gaten. I hjertet av denne umiddelbart imponerende maskinen er en nyutviklet 399cc væskekjølt, 4-sylindret DOHC-motor basert på teknologi fra Kawasakis legendariske Ninja ZX-serie med supersportmaskiner, som er i stand til å levere en maksimal effekt på 57 kW (77 Hk). Motoren leverer høyt dreiemoment allerede ved lave turtall med ett bredt register som går helt opp til over 15 000 omdreininger.
Utstyrt med Kawasakis verdensberømte Ram Air-system som øker fyllingseffektiviteten og bidrar til forbedret motorytelse, er luftinntaket plassert i midten av det øvre kåpen, og gir en stil som umiddelbart gjenkjennes som en del av Ninja ZX-serien. Når det gjelder chassis, er konfigurasjonen fokusert på utmerket håndteringsytelse og er inspirert av chassiselementene og designkonseptet til Ninja ZX-10RR World Superbike.
Med en trellisramme i stål med høy strekkstyrke og en buet svingarm av lang type, oppnår rammen en idealisert vektfordeling foran og bak pluss en utmerket balanse mellom stivhet og fleksibilitet, noe som gir smidig håndtering og god tilbakemelding til føreren. Ninja ZX-4R er utstyrt med Showas avanserte SFF-BP forgaffel (Ninja ZX-4R SE og Ninja ZX-4RR kommer med justerbar forspenning av fjær). Sammen med en horisontal bakmontert link støtdemper oppnår Ninja ZX-4R suverene kjøreegenskaper. Ninja ZX-4RR har samme type Showa BFRC trykksatt piggyback støtdemper som Ninja ZX-10R. Bremsekraften leveres via doble 290 mm semi-flytende skiver i front og radialmonterte monoblokk bremsekalipere, mens den bakre bruker en 220 mm. skive.
Den samlede pakken leverer kraftig bremsekraft og utmerket bremsefølelse, respons og kraft. Når det gjelder bremseeffektivitet og grep, er dekkkombinasjonen F120/R160 designet for å matche Ninja ZX-4Rs dynamiske ytelse og gi utmerket stabilitet ved høye hastigheter. Elektroniske fører-hjelpemidler er også fremtredende på denne siste Ninjaen med integrerte kjøremoduser som kobler KTRC (Kawasaki Traction Control) og Power Modes. Fra fire forskjellige moduser – Sport, Road, Rain og Rider (manuell), kan føreren enkelt velge riktig innstilling for å passe til kjøreforholdene og hans eller hennes egen kjørestil.
Også montert på Ninja ZX-4R SE og Ninja ZX-4RR er en toveis KQS (Kawasaki Quick Shifter) som muliggjør clutchløs giring opp/ned. Ninja ZX-4R er utstyrt med en 4,3-tommers TFT-fargeskjerm som gir høy synlighet og en førsteklasses følelse. Kawasaki RIDEOLOGY-applikasjonen kan brukes til å koble til en smarttelefon for en rekke funksjoner, inkludert registrering av GPS-ruteinformasjon og informasjon om kjøretøyet.
Ved første øyekast er det ingen tvil om linjene til denne nye Ninjaen med sin aggressive styling utstråler kraften som Ninja ZX-serien er kjent for. Vi gleder oss til å introdusere nye Ninja ZX-4R i Norge.”