MV Agusta har nylig avduket sitt banebrytende 5-sylindrede motor-konsept på EICMA 2025, som representerer et spennende teknologisk skritt for merket kjent for sine innovative og høyytelses motorsykler. Denne motoren kombinerer kraft, smidighet og avansert design for å puste nytt liv i supersport- og naked-segmentene.
Med modulær volum fra 850 cc til 1150 cc kan motoren yte:
- 240 HP
- 16,000 rpm
- 135 Nm






Ved å satse på denne motoren, bekrefter MV Agusta at deres ingeniørteam jobber mot å levere en motor som ikke bare skal gi suveren ytelse, men også en sjeldent responsiv og engasjerende kjøreopplevelse. Motoren forventes å yte godt over 200 hester og kan roteres opp til rundt 16 000 omdreininger per minutt, noe som plasserer den helt i front i ytelsessegmentet.
Banebrytende design og ingeniørarbeid
MV Agusta har overrumplet MC-verdenen med sitt uventede 5-sylindrede motor-konsept som først ble vist fram på EICMA 2025. Utviklingen av denne motoren er allerede i gang ved selskapets R&D-avdeling i Schiranna, Italia, og representerer et fremtidsperspektiv for merket. Motoren er designet for å være smalere enn en inline-fire og kortere enn en V4, noe som setter en ny standard for kompakt og høyytelses design.
Motoren kombinerer en banebrytende 5-sylindret inline-konfigurasjon med en unik “U-crank”-oppsett, som optimaliserer trinnvinkelen for forbrenning og gir balanse mellom høy effekt og kompakt størrelse. Dette er spesielt viktig for å kunne tilby motoren til forskjellige segmenter, fra banesykkel-inspirerte supersportmodeller til naken sykler bikes.