En helt ny type touringmaskin fra Honda debuterer. Med utgangspunkt i hjertet av CRF1100L Africa Twin, bygger NT1100 videre på den populære plattformen for å tilby komfortabel, smidig og hyggelig ytelse. Vi fikk en solskinnsdag med HONDA´s seneste tilskudd og storkoste oss virkelig. Sykkelen var romslig og robust og svelget underlaget på en måte som gode Adventure-sykler gjør. Samtidig kjentes den ganske så smidig for sine 238 kilo kjøreklar sykkel. Foran sitter det 43 mm. opp/ned-dempere fra Showa med 150 mm vandringsvei, og muligheter for å justere forspenningen. Showa-demperen bak har også 150 mm. vandringsvei, og forspenningen kan enkelt justeres hvis man for eksempel skal kjøre med passasjer og bagasje.
Høydepunkter:
• Utmerket aerodynamikk
• Justerbar vindskjerm
• Lav salhøyde
• Sidekofferter er inkludert
• Standard med varmehåndtak og cruisekontroll
• 6,5 tommers stor touch-basert TFT-skjerm i farger
• 1084 cm3 parallel twin-motor med 102 hk og et moment på 104 Nm
• Midtstøtte, USB- og ACC-kontakt er standard
• Doble 310 mm bremseskiver
• Innsug og eksos finjustert for vellyd og kraft
• 3 ulike kjørenivåer + 2 førertilpassede
• Honda Selectable Torque Control (HSTC) og Wheelie Control
En 6,5-tommers TFT-berøringsskjerm i farger byr på brukertilpassede skjermbilder, samt Apple CarPlay®- og Android Auto®-tilkobling. Cruisekontroll, varmehåndtak og integrerte kofferter er standardutstyr.
Velprøvd og potent motor
Den SOHC-baserte tosylindrede motoren med 8 ventiler og 1084 kubikk er velprøvd fra CRF1100L Africa Twin. Toppeffekten er på 102 hestekrefter, og dreiemomentet når sin topp på 104Nm ved 6 250 rpm. Komprimeringsforholdet er identisk med 10,1: 1. En annen felles funksjon er 270 ° faset veivaksel.
Sykkelen har et meget godt drag på tross av at den drar på nærmere 250 kg og med “beskjedne” 102 hester. Dette er en sykkel jeg gjerne ville hatt i garasjen klar til langturer på variert underlag.
Se gjerne testen:
Så noe for oss nerder 🙂
Kubikk | 1084 |
Effekt (HK) | 102 |
Girkasse | Manuell/DCT |
Sittehøyde | 820 |
Førerkortklasse | A |
CO2 g/km | 116/110 |
Forbruk l/mil | 0,5 |
Boring | 92 mm |
Antall sylindre | 2 |
Effekt(HK) | 102, 7500 rpm |
Motortype | Væskekjølt 4-takts, 8-ventils parallel twin med 270° veivaksel og Unicam® |
Slaglengde | 81,5 mm |
Moment | 104 Nm, 6250 rpm |
Antall gir | 06.jun |
Bensintank | 20,4 L |
Bakkeklaring | 175 mm |
Høyde | 1360 mm |
Lengde | 2240 mm |
Kjøreklar vekt | 238/248 kg |
Hjulavstand | 1535 mm |
Bredde | 865 mm |
ABS | Ja |
Bremser framme | Væskekjølt 4-takts, 8-ventils parallel twin med 270° veivaksel og Unicam® |
Bremser bak | Væskekjølt 4-takts, 8-ventils parallel twin med 270° veivaksel og Unicam® |
Demping framme | Showa 43 mm opp-ned-gaffel (justerbar kompresjon og retur), 150 mm slaglengde. |
Demping bak | Showa 43 mm opp-ned-gaffel (justerbar kompresjon og retur), 150 mm slaglengde. |
Dekk framme | 120/70R17 M/C |
Dekk bak | 180/55R17 M/C |
Se gjerne gjennomgangen av denne sykkelen hos Alf Graarud Motor tidligere i år :