Etter en lang periode med snøkaos og sprengkulde var det ikke fritt for at man var ekstra glad for å takke ja til en testkjøring i Valencia og kanskje få smake litt på noen varme dager i vakre og inspirerende fjellpass med en sykkel jeg hadde sett på en pre-lansering tidlig i januar. At Triumph har beveget seg inn i helt helt nytt segment til sin serie med mindre ccm og kun en sylinder gjorde meg spent på hvor anvendelig de nye syklene deres kom til å være for en nordboer på 182 på sokkelesten.
Speed deler mange komponenter med Scrambler, som motor, svingarm og rammen har også det samme utgangspunktet, men Speed har fått en spissere innfestning til gaffelen grunnet 17″ framhjul og i stedet for 19 på Scrambler Metzler Sportec dekk som er meget sporty til veibruk. Den har støpte lette aluminiumsfelger som gjør den meget lettstyrt.
Bremsene er 4-stemplede calipere fra BYBRE som er en underleverandør av Brembo som gjør jobben meget bra siden sykkelen bare veier 170 kilo med full tank. 300mm disk radialmonterte calipere Dempere er 43mm oppned-gafler fra Endurans, og de gjør jobben selv med meg på, selv om jeg veier +-100kg. 140mm travel piggyback demper bak, som er av justerbar type.
Den har led blinklys, samt et analog speedometer, og den har en del tekniske funksjoner som Abs og traction-control og man kan skru av og på det meste via instrumentets lcd-panel. Sykkelen er hovedsakelig designet og konstruert hos Triumph, men i samarbeid med Bajaj Auto og produseres i Triumphs fabrikk i Bajaj.
Sykkelen var veldig gjenkjennelig, så dersom du er vandt til Speed Twin, Truxton eller Boneville så kjenner du deg umiddelbart igjen. Speed får virkelig fram smilet på små svingete fjellveier, og selv om den er utrolig lettstyrt og fin, er den fortsatt stabil og forutsigbar. I dette nye segmentet til Triumph tenkte jeg aldri Scrambler virket for liten, men var litt usikker på om denne ville virke i minste laget. Den virket på ingen måte liten, men danset lett og ledig og inviterte på ganske sporty kjøring . Du vendte deg fort til registeret på motoren og fant fort rytmen og turtallet den jobbet optimalt med for at man virkelig skulle trives. Min første motorsykkel var en en-sylindret sykkel, og jeg har kjørt mange endunkere (motor med en sylinder) siden den gang, men ingen så raffinerte som denne. Tanken gikk litt tilbake til første sykkelen jeg testet for Bikelife Norge, Triumph Trident 660. Ikke at motoren føltes like responsiv som sin større slektning, men karakteren på motoren var mer lik 3 sylindre enn en.
Personlig tror jeg denne sykkelen kommer til å appellere til mange. Priset til 63895,- er den rimeligere enn flere 125cc sykler så mange som er på utkikk etter en rimelig mellomtung kan her få seg en supercool mellomtung sykkel. Stilen appellerer nok til mange som er glade i retro-motorsykler, som har vært borte fra MC-verden , som trenger en rimelig pendlesykkel eller som er ny til MC verden og vil ha en lett, smidig førstegangssykkel.
ENGINE & TRANSMISSION | |
---|---|
Type | Liquid-cooled, 4 valve, DOHC, single-cylinder |
Capacity | 398.15 cc |
Bore | 89.0 |
Stroke | 64.0 |
Compression | 12:1 |
Max Power EC | 39.5 HP (40PS) @ 8,000 RPM |
Max Torque EC | 27.7 ft lb @ 6,500 rpm |
System | Bosch electronic fuel injection with electronic throttle control |
Exhaust | Stainless twin-skin header system with stainless steel silencer |
Final Drive | X-ring chain |
Clutch | Wet, multi-plate, slip |
Gearbox | 6 speed |
CHASSIS | |
Frame | Hybrid spine/perimeter, tubular steel, bolt-on rear subframe |
Swingarm | Twin-sided, cast aluminum alloy |
Front Wheel | Cast aluminum alloy 10 spoke, 17 x 3 in |
Rear Wheel | Cast aluminum alloy 10 spoke, 17 x 4 in |
Front Tire | 110/70 R17 |
Rear Tire | 150/60 R17 |
Front Suspension | 43mm upside down Big Piston forks. 140mm wheel travel |
Rear Suspension | Gas monoshock RSU with external reservoir and pre-load adjustment. 130mm wheel travel |
Front Brakes | 300mm fixed disc, four-piston radial caliper, ABS |
Rear Brakes | 230mm fixed disc, floating caliper, ABS |
Instrument Display and Functions | Analogue speedometer with integrated multi-function LCD screen |
DIMENSIONS & WEIGHTS | |
Width Handlebars | 32.05 in (814 mm) |
Height Without Mirror | 42.68 (1084mm) |
Seat Height | 31.10 in (790 mm) |
Wheelbase | 54.21 in (1377 mm) |
Rake | 24.6 º |
Trail | 4.02 in (102 mm) |
Tank Capacity | 3.43 US gal (13 litres) |
Wet Weight | 375 lb (170kg) |