Vi har testet den nye Triumph Scrambler 400X

Det er ikke fritt for at noen dager er bedre på jobb enn andre, og får man sjansen til å bytte ut elendig norsk vintervær med deilige spanske dager på motorsykkel så er det noe jeg med hånden på hjertet kan anbefale. Personlig er jeg en aldri så lite fan av Triumph scrambler, og såpass at jeg kjøpte meg en Scrambler 1200 Chrome Edition tidlig på året i 2023, og jeg var veldig spent på om denne nysatsningen i det helt nye segmentet til Triumphs line up skulle føles som en billig kopi eller være et godt alternativ til de som ikke trenger en massiv 220 kg sykkel med masse kubikk.

Jeg begynte dagen på en Triumph Speed 400, og skulle bytte sykkel til lunch og måtte bare sende misunnelige blikk på de andre journalistene som satte seg på Scrambleren først. Etter lunch og bytte av sykler skulle vi en kort kjøretur bort til en ganske sliten grusvei, og med en gang jeg satte meg på Scrambleren følte jeg meg som hjemme. Følelsen av min 1200 var der så absolutt, og det var en sittestilling som helt klart var kjent. Sykkelen kommer med Offroad mode som alternativ og den føltes fin på grus og landevei. Motoren var så klart ikke helt det jeg var vant til fra 1200`n, men så lenge man jobbet litt med girene og vente seg til turtallet motoren trivdes best i opplevdes den responsiv og fin. Jeg ble fortalt at selv om Scrambleren og Speeden deler motor er giringen litt annerledes for å kompensere for større hjul, 19″ forran og 17″ bak vs Speeden som har 17″ foran og bak.