MotoGP: Le Mans, et raskt sammendrag

Etter en førsterunde som minnet om Moto3 på sitt mest hektiske, med kåpekontakt, ville passeringer og deler som sprutet, var det Jack Miller som hadde kommet seg unna og hadde teten. Rins dro rett over sandfella og inn på asfalten igjen med et smell. Ut med ham. Bagnaia hang seg på og kunne greit passere etter hvert. VM-leder Quartararo hadde en elendig start, opptil flere tilbud og med 22 runder igjen lå franskmannen på 6. plass. Mellom de to i tet og den regjerende mester lå Bastianini, Mir, og Aprilia-kometen Espargaró.

Med 19 runder igjen var Bastianini på sin Gresini Racing Ducati i bakhjulet på de to fabrikkførerne. Snart arbeidsløse/søkende, da Suzuki jo trekker seg ut av MotoGP, Mir jobbet for å ta inn luka på snaue sekundet frem. Med eldstebror Espargaró rett bak. Mir skulle gå ut med forhjulslipp med 14 runder igjen.

Miller droppet, dessverre som vanlig litt i fart og Bastianini satt press på Bagnaia med 15 runder igjen. Espargaró peste australieren og bak fulgte Quartararo på 5. En av de mest lovende, i følge mange, Jorge Martin, gikk av og måtte forlate en lett brennende Ducati i grusfella.

Med 8 runder igjen å kjøre var det duoen Bagnaia og Bastianini som hadde skaffet seg en luke på drøye to sekunder ned til Miller. Marc Marquez viste atter en gang at formen så langt derifra er tilbake. Om det er skadene i arm og skulder, dobbeltsyn som kommer og går eller den «nye» Hondaen som er årsaken, se det vet man ikke. Men etter mildest talt inspirert kjøring i starten av løpet befant han seg på syvende.

I venstresvingen etter den heftige dobbelhøyra/startsletta smatt Bastianini forbi under innbremsing til den følgende venstresvingen. Bagnaia kontret raskt, men bremset seg helt ut til «long lap»-sporet rett etter. Noe som ga Bastianini et snaut sekunds forsprang. Bagnaia ble tydelig stresset og gikk ut så det suste i sving 13, før de siste seks rundene skulle gjennomføres.

Dette førte til at Bastianini kunne gå på de siste fem rundene med hele 2,4 sek. ledelse på Miller, og litt over sekundet bak der igjen kom Espargaró med hjemmefører Quartararo som plutselig været muligheten for pallplass, på slep. Ser man på de hvor de andre Yamaha-førerne havner i feltet er det lett å mistenke syklene er under pari, og at han faktisk kjører meget bra om dagen.

Bastianini bare økte og økte forspranget på vei inn i siste runde og til sin tredje MotoGP-seier. Det er mulig Gresini-teamet følte han kunne roet ned et par hakk, der de viste alle slags gestikuleringer av «Tenk, bruk huet!» da han passerte… Miller hadde over tre sekunder opp til lederen og fortsatt drøye sekundet ned til Espargaro som frustrerte en hardt satsende Quartararo ved å holde unna.

I mål kunne Bastianini og Gresini-teamet juble for enda en seier! Miller forsvarte Ducatis fabrikk-teams ære med andreplass og Aleix Espargaro beviste igjen hvor langt både han og Aprilia har kommet.