Mange har ventet på å se Triumph sin nye tourer/offroader Tiger 1200 som hadde lansering tidligere i 2021.
Vi i Bikelife Norge var så heldige at vi har sett på disse tidligere, men nå var det endelig klart for lansering i Norge.
Hasse Näslund fra Triumph Motorcycles AB hadde med seg fire sprett nye sykler til Alf Graarud Motor i Sarpsborg og det var kommet greit med folk for å ta en titt trass Covid19. Her var det delt opp i kohorter på 20 og 20 om gangen og folk fikk holde grei avstand .
Syklene de hadde med seg denne gangen var Tiger 1200 GT Pro, Rally Pro og Rally Explorer samt den råtøffe Speed Triple 1200 RR, som bygger på 1200 RS som kom i 2021, men nå med lita bikini-kåpe og Elektroniske Øhlins dempere.
De fleste som var kommet denne dagen var kommet for å se på nyheten Tiger som har fått stor forandring siden forrige modell. Her er det gått ned mye på vekt (25kg) om jeg ikke husker feil? Flyttet radiatorer og flyttet vekt på sykkel samtidig som den skal være mer smidig å sitte på, samt nytt design. På disse er det også elektroniske dempere som RR-sykkelen har, men her er det brukt Showa i stedet for Øhlins. Her kan det justeres ut fra om det er med eller uten passasjer, med eller ute bagasje.
Disse tre syklene er jo laget for hvert sitt bruk. Skal man kose seg rundt på landeveien, kanskje med en passasjer og bagasje, kanskje litt lett grus i nye og ne er en GT Pro nok den du bør velge. God komfort, god rekkevidde og praktisk sykkel for dagligdags tur.
Men skal du opp til hytta på fjellet med litt røffere grus er det opp til en Rally du skal. Her er det større framhjul (21″) og mer offroad-vennlig for den vanlige mann eller kvinne i gata. Mens “die hard”-offroad-folket går for en Rally Explorer. Her kan du kjøre i ødemarka til krampa tar deg før du må finne bensin. Rally har 20 liters tank og skal holde 40 mil. Om ikke det er nok har Rally Explorer 30 liters tank og skal med dette kunne holde 60 mil før du trenger å stoppe for en 5min. pause og litt fylling. (Dette får du også på GT Explorer) Det er oppgitt å kunne kjøre ned mot 0,4 liter på mila. Dette er noe flere av konkurrentene vil slite med å komme ned mot. Men dette spørs selvfølgelig på bruk og vekt.
Rally Explorer har også noe du ikke har på de andre modellene heller ikke kan ettermonteres. Det er en radar bak som varsler om andre kjøretøy i blindsonen. Ser ikke for meg dette er noe jeg trenger på en Rally-utgave, men kul gimmick å ha.
Den nye utgaven har også svinglys i hovedlampene som følger deg inn i kurven/svingen og lyser opp områder du ellers ikke ville klart med standardlysene. Samt full led og DRL belysning.
Motoren har nå fått 150PS (147.8hk) og 130NM, dette er 9ps mer enn tidligere modell. Og 14ps mer enn nærmeste annen modell med kardangdrift.
Som vi har sagt tidligere må du her være raskt ute skal du ha sykkel denne sesongen. Det er få å få tak i og mange som har vist interesse. Så ring til din nærmeste leverandør allerede nå om dette er noe for deg.