BMW S1000RR Msport – 1000km test

Som noen av dere vet, så kjøpte jeg i fjor en 2022 BMW S1000R. En sykkel som ga mye glede både på vei og på bane. Etter litt omdreving for akselerasjon, justering av dempere og noen skikkelige dekk så ble det en rampete og potent sykkel som bare ville go, go go! Jeg syns nok at S1000RR var en penere sykkel, men har trivdes best på streetfightere på smale og svingete vestlandsveier. Sykkelen ble med på en rekke turer rundt om på vestlandet, og på Bikelife Norge sitt treff på Skjåk i Juni. 2022 ble likevel et år med alt for lite turer etter min mening, men til gjengjeld fikk jeg gjennomført 25 dager på bane som instruktør hos Førerutvikling.no. Jeg kjørte mye på den kompakte og tekniske Vålerbanen, og fikk også testet ut Arctic Circle Raceway i Mo i Rana, og Motorcenter Norway i Sokndal. Da sesongen gikk mot hell kom jeg frem til at nærmere 60% av sesongen ble tilbragt på bane. Tanken om en sportssykkel begynte å leke seg i tankene.

Den 29. september ble den nye 2023 modellen av BMW S1000RR lansert, og den falt i smak for å si det sånn. Etter noen runder med meg selv i tenkeboksen, så bar det avgårde til forhandler. Etter litt frem og tilbake i konfiguratoren med diverse utstyrspakker og farger, landet det til slutt på en hvit Msport med dynamic og race pack, samt en del annet ekstrautstyr.

Mandag for en drøy uke siden stod den her. Etter en del venting og kribling etter å komme seg ut å kjøre var sykkelen endelig klar! Samtidig hadde værgudene gitt oss et nydelig vårvær.

Det første som slo meg, var at dette føltes som hjemme. S1000RR og S1000R er i bunn og grunn samme sykkel, men motoren i RR er mer avansert og kraftfull med bmw’s shiftcam-teknologi, sittestillingen er litt annerledes, og så har man mer vindbeskyttelse. Helt i starten var det uvandt med følelsen av clip-ons istedet for rett styre, og den kontrollen som jeg har opparbeidet meg tidligere streetfightere.I tilleg er svingradiusen noe begrenset i forhold til den nakne S1000R. Men så fort man kommer avgårde så kjenner man hvor stabil, men likevel svingglad denne sykkelen er. Flytt blikket dit man vil og sykkelen bare følger etter. Den føles ikke nervøs i det hele tatt, og den bare roper etter flere svinger. Den rett og slett elsker svinger, og det gjør jo jeg også!

Den oppdaterte motoren som sitter i årets S1000RR er mye den samme som 19-22 modell S1000RR, men den har tatt i bruk sylindertoppen og luftfilterboksen fra M1000RR. Dette fører til at maksimalt turtall økes til 14.600 omdreininger i minuttet og toppeffekten økes til 210 hestekrefter. Under innkjøringsperioden er motoren riktig nok begrenset til 8900 omdreininger, noe som kanskje ikke er så dumt i dette tilfellet. sykkelen leveres nemlig med Michelin Power Cup 2 som er et trackday-dekk som krever mye varme for å oppnå optimalt grep. Når man må ta hensyn til grus langs veibanen, smeltevann som fryser til is i skyggelagte partier og en vei som ender opp i en vegg av snø, så får altså ikke disse dekkene optimale forhold for å yte sitt beste. Den avanserte elektronikken holder det hele likevel under kontroll uten at det føles inngripende.

Milene har passert som bare det, og jeg måtte til slutt si stopp for å ikke kjøre for langt før førsteservice. Da sykkelen ble parkert etter fredagens lille tur viste kilometerstanden 1100km. Dagens tur hadde plutselig blitt 430km, og kropp og sinn var fortsatt klar for mange flere. Sykkelen føltes ikke ubehagelig å kjøre «langt» med i det hele tatt. Jeg kan si meg enig i de som mener Msport-salen er hard, men jeg syns likevel ikke den er ukomfortabel. Clip-ons er lavere montert enn det rette styret på min gamle S1000R, men man trenger ikke strekke seg like langt frem til det. Og med vindbeskyttelsen man får fra vindskjermen, så syns jeg alt i alt at det er en veldig komfortabel turmaskin som jeg håper på å få reist på mange turer og treff med i år. Jeg gleder meg også til å få testet den ut på bane hvor man kan få strekke bena litt lenger.

I skrivende stund står sykkelen hos forhandler og skal øyeblikkelig gjennomføre førstegangsservice. Jeg vil rekke en stor takk til AMS Motorsykkelsenteres AS i Ålesund og BMW Motorrad Norge for God oppfølging og service.

Vi sees langs veien!

Vennlig hilsen

Vegard Loen – MotoLoen